lördag 2 juni 2012

Tack och lov att man är kassörska ...


 Ja, jag förstår om pv är trött på kvällarna. 

Det handlar om betygssättning ....

Kunskapskrav

Betyget E

Eleven kan med viss säkerhet visa innebörden av centrala begrepp i handling samt översiktligt beskriva innebörden av dem med någon annan representation. Dessutom växlar eleven med viss säkerhet mellan dessa representationer. Eleven kan med viss säkerhet använda begrepp för att lösa matematiska problem och problemsituationer i karaktärsämnena i bekanta situationer. I arbetet hanterar eleven några enkla procedurer, upptäcker misstag och löser uppgifter av standardkaraktär med viss säkerhet, både utan och med digitala och andra praxisnära verktyg.
Eleven kan formulera, analysera och lösa praxisnära matematiska problem av enkel karaktär. Dessa problem inkluderar ett fåtal begrepp och kräver enkla tolkningar. I arbetet gör eleven om lämpliga delar av problemsituationer i karaktärsämnena till matematiska formuleringar genom att informellt tillämpa givna matematiska modeller. Eleven kan med enkla omdömen utvärdera resultatets rimlighet samt valda modeller, strategier och metoder.
Eleven kan föra enkla matematiska resonemang och med enkla omdömen värdera egna och andras resonemang samt skilja mellan gissningar och välgrundade påståenden. Dessutom uttrycker sig eleven med viss säkerhet i tal, enkel skrift och handling med inslag av matematiska representationer.
Genom att ge exempel relaterar eleven något i kursens innehåll till dess betydelse inom yrkesliv, samhällsliv och matematikens kulturhistoria. Dessutom kan eleven föra enkla resonemang om exemplens relevans.

Betyget D

Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.

Betyget C

Eleven kan med viss säkerhet visa innebörden av centrala begrepp i handling samt utförligt beskriva innebörden av dem med några andra representationer. Dessutom växlar eleven med viss säkerhet mellan dessa representationer. Eleven kan med viss säkerhet använda begrepp för att lösa matematiska problem och problemsituationer i karaktärsämnena. I arbetet hanterar eleven flera procedurer, upptäcker och korrigerar misstag samt löser uppgifter av standardkaraktär med säkerhet, både utan och med digitala och andra praxisnära verktyg.
Eleven kan formulera, analysera och lösa praxisnära matematiska problem. Dessa problem inkluderar flera begrepp och kräver avancerade tolkningar. I arbetet gör eleven om lämpliga delar av problemsituationer i karaktärsämnena till matematiska formuleringar genom att välja och tillämpa matematiska modeller. Eleven kan med enkla omdömen utvärdera resultatets rimlighet samt valda modeller, strategier, metoder och alternativ till dem.
Eleven kan föra välgrundade matematiska resonemang och med nyanserade omdömen värdera egna och andras resonemang samt skilja mellan gissningar och välgrundade påståenden. Dessutom uttrycker sig eleven med viss säkerhet i tal, enkel skrift och handling samt använder matematiska symboler och andra representationer med viss anpassning till syfte och situation.
Genom att ge exempel relaterar eleven något i några av kursens delområden till dess betydelse inom yrkesliv, samhällsliv och matematikens kulturhistoria. Dessutom kan eleven föra välgrundade resonemang om exemplens relevans.

9 kommentarer:

  1. Japp, så är det, även i grundskolan.

    De där värdeorden är rätt besvärliga.

    SvaraRadera
  2. Jag är också rätt glad att jag övergav pv:s spår ...

    Går det ens att entydigt kategorisera något som en elev gör enligt det där systemet? (För det är säkert därför som de där kraven är skrivna.)
    Och hur många av varje elevs uträkningar ska man undersöka så här noga? (Och hur ofta och hur noga ska de bokföras och hur många elever har man egentligen?)

    Heja PV och alla andra lärare!

    (Och hur ser systemet ut numera?)

    SvaraRadera
  3. Meh...! Det där låter ju som något Kafka eller George Orwell skrivit!!! Eller för den delen taget ur Grönköpings Veckoblad. Det kan väl bara inte vara sant att den här sortens texter ligger som underlag för betygen idag? Arma lärare säger jag.

    Och hur fick vi våra betyg förr? Hur tänkte man då?

    SvaraRadera
  4. Detta betygssystem måste förstås vara bättre än de föregående och hjälpa elever att bli ännu dugligare samhällsmedborgare. (ironi)

    SvaraRadera
  5. Och jag tänker att jag ät glad att jag har ett lärarjobb där jag inte är direkt ansvarig för betygssättning. Jag tycker att det är jobbigt med hela situationen att man ska bedöma ständigt och jämt. I och för sig gör man nog det i mitt jobb också, men i syfte att tänka ut vad som behöver stöttas och hur nästa steg ska tas. Inte bedöma för att sätta poäng på prestationerna. Min absoluta favoritpedagog Vygotskij sa nåt i den här stilen: Man kan inte odla morötter genom att gräva upp dem hela tiden för att se hur långt de kommit i sin tillväxt. Det ligger något i det.

    SvaraRadera
  6. Hurra för att jag har lämnat den världen! Även om det inte var frivilligt, så har jag det mycket bättre nu!

    SvaraRadera
  7. Jösses säger jag!

    Inte undra på att lärare sliter ut sig.

    Ingelas citat om morötter var fint och klokt!

    Natti från Nattugglan

    SvaraRadera
  8. Jag förstår inte ens texten som förklarar betygskraven...

    SvaraRadera
  9. Och de som inte har ens viss säkerhet då? Alltså vad är sämre än E?

    /Biggan - som hoppat av den karusellen

    SvaraRadera