söndag 27 januari 2013

Det bästa för Monet i Frankrike ...


Hej,
 
Det bästa i veckan för mig (och maken) var att vi fick våra försenade julklappar, varsin Iphone 5. Här ligger min vita (till skillnad från makens svarta) i sin fina ask och sen försiktigt upplockad tillsammans med snabbguiden som hälsar ett glatt Bonjour. De kom direktleverade till huset efter att ha beställts på nätet via Orange (franska motsvarigheten till Telia)
 
Vi visste att vi skulle råka ut för "teknostress" vid konfigureringen, i synnerhet som en del av materialet var på franska. Att skriva ut manualen på svenska från nätet visade sig oöverstigligt. Alldeles för många sidor - man får läsa på skärmen istället.
 
För makens del visade det sig helt omöjligt att få fram ett sk. Apple ID och det slutade med långt samtal med svensk support som ledde oss hela vägen genom olika inställningar. Trots detta visade det sig att vi varken kom ut på nätet eller kan ringa. Så antagligen var det fel på telefonen trodde den svenske trevlige supportkillen. Bara att ta sig till närmaste försäljningsställe här och be dem kontrollera. Usch, just det man vill undvika. Unga stressade människor som pratar franskt teknikspråk som en kulspruta - inte roligt alls.
 
 
I mitt fall fungerade den vackra vita klenoden när det gällde Apple ID som jag har sedan tidigare. Men inte heller min telefon ville ut på nätet eller ringa till någon. Att båda telefonerna skulle vara sönder verkar ju orimligt så vi sa oss: Antagligen beror detta på att när vi fick telefonerna bytte vi också abonnemang och uppgraderade detta så att vi skulle få mera surftid och fria samtal. Det här abonnemanget träder ikraft den 3 februari först
 
Under tiden fungerar våra gamla telefoner (som verkligen behövde bytas) och vi får ringa på dem en vecka till. Håll en tumme att allt i cyberspace fungerar sen! Fram till dess är det stor glädje, dock något grumlad av strulet.
 
Hälsningar från Monet.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar