Skräcken ...
Från Cruella/Helena kom det här lilla klippet susande genom rymden.
"Gissar att du förstår känslan ...", skriver hon.
OM jag gör!!
Detta är fasornas fasa och jag kan för mitt liv inte begripa att det inte finns nån slags "flash" som dyker upp med s t o r a bokstäver på datorskärmen när man råkar knappa fel, eller när det blir en orimligt stor beställning.
Att den som gör i ordning lasten till chauffören ska hålla koll, nej, det går förstås inte ., dom har väl en lista på vad som ska iväg och så är det bra med det. Men en tydlig varning eller signal eller vad som helst som väcker den som beställer, det vore bra.
Och sånt här har alla som arbetar i butik varit med om, om än kanske inte i såå stora mängder.
Själv råkade jag knappa fel när jag - i lilla kvartersbutiken i Ystad - skulle beställa två flak jordgubbar (24 askar) och i stället fick 24 flak! Jag höll på att dåna!
Nå, jag tänkte att här gäller det att tänka till, så inom tio minuter slog jag mig ned på kontoret och ringde runt till alla Ystads äldreboenden och frågade om dom inte kände för att bjuda sina brukare på färska jordgubbar ... (ja, dom skulle såklart säljas, inte ges bort) och så tog jag min egen bil, packade in jordgubbarna och körde runt och levererade. Det funkade! Vilken oerhörd lättnad!
Och Joakim på mitt nuvarande jobb, han skulle beställa två kartonger kex och när leveransen kom, ja, då visade det sig att vi fått två pallar med kex och det kan jag säga att det är många kexförpackningar det ,-)
Det är mycket som kan gå fel när man sitter där med beställningsdosan.
Man kan råka knappa in fel datum (så mejerileveransen kommer första veckan i mars, i stället för första veckan i januari ...., men jag upptäckte det i tid ... huvva!) , någon kund kan komma och fråga var ströbrödet finns just som man ska avsluta beställningen och så kommer ytterligare någon och frågar var rostad lök finns och vips, har man fått för sig att man klickat iväg beställningen, men det har man inte alls gjort.
Så där kan det vara.
Nu vet ni.
Och tack Helena för klippet!
Jag håller tummarna för Martin Henrysson.
Han blev intervjuad i radion igår och det var ju inte roligt sa han eftersom det var färskvaror, men de hade sålt av ganska mycket ändå!
SvaraRaderaHan lät ändå ganska samlad - stackarn!
Det har ju farit runt på Facebook också så nu är han rikskänd!
Såg på facebook att det tog slut igår, och som tack för hjälpen så säljer han 1,5 l mjölk för 10 kr till och med fredag
SvaraRaderaJag satt på mejeriet och ringde upp affärerna för att ta emot beställningarna.
SvaraRaderaEn ica-affär sa "2 standard". Nog fattade jag att det inte var 2 liter så jag klämde i med två backar. Han ville ha två vagnar ...
Han blev förtvivlad nästa dag, men jag var ju ny och det fanns ju andra affärer som beställde två backar och jag kunde ju inte veta hur stora var och en av affärerna runt om i Västerbotten var.
Ruta Ett, Anders och Cecilia N: tur för honom .., och så var han ju handlingskraftig iaf! Cecilia .., det där känns igen. Under tiden på lilla Fridhems Livs, då ringde vi ju in ordern, eller dom ringde upp oss och så läste vi upp beställningen. Somliga ville att man skulle säga varunumret, andra varunamnet ,-) Det var som att läsa upp börsnoteringarna.
SvaraRadera