söndag 28 oktober 2018

Det här med paketen ...


Igår, på väg till Heberg och skoinköpet, lyssnade vi på radionyheterna och där var det då ett reportage om det här med hur den otroliga ökningen av postpaket i butikerna, ja, hur det på sikt bidrar till arbetsskador bland personalen. Det var axlar, nacke och knän som tog stryk och det även hos ungdomar som inte arbetat så länge i butik och med posthantering!


För det är ju så, att det är inte bara en gång som paketen plockas upp.
Först ska dom tas ur den här buren (eller jättepappkartongen som dom kommer i) och tro inte att paketen ligger fint sorterade, nej, det ser ut så här som på bilden, huller om buller.
(Och jag förstår också att den som packar buren inte har den tiden att stå och lägga dem prydligt, ungefär som när man sorterar tallrikar i skåpet hemma).

Sen ska alla paket registreras och läggas på avsedd plats i ett trångt utrymme.
Stora paket, upp till 20 kilo, får stå på golvet och  r i k t i g t  skrymmande paket förvaras på lagret, ja, något annat alternativ finns helt enkelt inte.


Så här kan det se ut i november och december och då är det bara dom "vanliga" paketen ni ser.

Under tiden som man tar hand om nyinkomna paket, kommer förstås kunder och hämtar övriga försändelser och efter några timmar, då är det dags att lämna ut (bära) paketen som kom den här dagen (inte alla, men många), så det är inte bara en gång som man hanterar försändelserna.

Längs den vänstra sidan är det fyra hyllplan, plus att dom lite större paketen står på golvet, under hyllorna. Att ta ner paket från den översta hyllan är inte alldeles enkelt för den som är 1,64 i strumplästen ,-)

"Men att ni inte bygger ut!" säger kunderna.


Ja, men det är inte så enkelt. I en stor butik kanske det finns plats och utrymme, men i såna här mindre .., ja, då blir det knepigare.

Helt ärligt förstår jag inte hur det här systemet ska fungera i längden, då det troliga är att nätförsäljningen hela tiden kommer att öka i omfång.

"Men ni har väl hjälpmedel vid lyft och så ...?!" säger många.

Titta på dom två övre bilderna!
Hur skulle den lyften vara konstruerad när paketen ligger så här?
Och hur lång tid skulle det ta?
Kunderna skulle få vänta hur länge som helst på sina paket.
Och bakom kassan .., ja, då kräver det VÄLDIGT gott om utrymme och i slutet av november och december kanske vi får fyra, fem såna här burar ..., andra butiker tolv, tretton burar!

Allt det här pratade vi om i bilen, då .., igår .., på väg till Heberg.
Jag undrar om det till syvende och sist inte kommer att bli nån slags återgång till postcentraler, ja, jag förstår inte hur det annars ska fungera? Och då kommer den personalen förstås att få problem med axlar, nacke och knän.., det blir en evig rundgång.

Och jag då ...?
Beställer jag från nätet?
Svar: ja.
Till och med pv ( som i grunden ser miljöbekymmer med paketen, då så väldigt mycket går i retur och det blir ett evigt fraktande med postbilar)  har beställt varor på nätet.
Skidbyxor och jacka från Norge, en pannlampa inför Nattvasan, skidspetsar och en VHF-radio.

17 kommentarer:

  1. Jag tror också på postcentraler. Kanske inte överallt men som ett alternativ. Där ha arbetsvänliga hyllor och lokaler. Hög och sänkbara. Eller ngn form av självbetjäning så personalen inte behöver lyfta alla paket.
    Dyrt för en butik att bygga ut för att kunna hantera paketen som jag tror inte generar så mkt inkomst till butiken.
    Bra om dessa postcentraler ändå ligger lättillgängligt så man inte måste ha bil.

    Kan man ha självservice på incheckningen på flyget tex så borde det gå ha för paket.

    SvaraRadera
  2. Då har jag ett tips för de tomma affärslokalerna i centrum i svenska tätorter: man gör om dem till hippa retro postkontor. Med luckor som det sitter posttjänstepersoner iklädda uniformer bakom.

    Det är jättebra att du skriver det här inlägget. Jag är så himla ironisk kring den här utveckligen i Sverige. I Sydsvenskan skriver man om hur man ska rädda affärerna i Lunds centrum. I LUND, Sveriges tolfte största tätort, full av studenter och människor som rör sig just i centrum. Jag fattar att levande butiker i de mindre tätorternas centrum är en förlorad match; där rör sig nu så pass få människor. Men Lund är som sagt landets tolfte tätort i en av landets mest tättbefolkade regioner.

    SvaraRadera
  3. Turtlan och Annannan: det är jättesvårt det här! Att ha paketutlämning är kanske inte världens lönsammaste när det gäller ersättningen från posten, men .., det är fantastisk möjlighet att få in kunderna i butiken! Så mindre butiker som förlorar paketutlämningen, blir förstås oerhört besvikna. Ingen människa hade väl i sin vildaste fantasi kunnat drömma om hur det hela skulle utvecklas; det är ju explosionsartat nästan!
    Och dom flesta är ju nöjda med att öppettiderna är så generösa.
    Men så är det ju allt det här andra. Hur stor butiksyta ska posten tillåtas ta? Det här med era idéer är inte så dumma, med vettiga hjälpmedel och det här med höj, - och sänkbara hyllor är ju genialiskt!
    Nu älskar jag posthanteringen i sig (kanske inte mest paketen, men det övriga) men att ha utlämningsställen som du skriver om Annannan, vore ju en idé och man kan ju generösa öppettider även där. Då skapar det arbetstillfällen (som kanske butikerna förlorar ,-).
    Ja, på nåt sätt sitter vi i en rävsax.
    Butiksägare vill ha paketutlämning, men hur länge till kommer det att fungera, rent praktiskt? Sånt funderar jag ofta på.

    SvaraRadera
  4. Men alltså ... När man ser bilderna undrar jag stillsamt; skickas MÖBLER med posten?

    E-handel är en styggelse. Så är det bara.

    SvaraRadera
  5. Bert Bodin: ja, platta paket från Ikea, t.ex, men även annat .., allt upp till 20 kg:s vikt.

    SvaraRadera
  6. Det måste ju lösas på något sätt, för den här hanteringen är inte hållbar i längden. På vår lokala supermarket ringlar kön såååå lång på eftermiddagarna och folk är trötta och otåliga och små barn har gett upp för länge sedan och personalen som lämnar ut paketen ser ofta hemskt trötta och stressade ut.

    SvaraRadera
  7. mossfolk: ja, det är just så jag tänker också, men det är knepigt att veta riktigt hur? Få hade nog förutsett den här explosionsartade ökningen av näthandel och nu står man där och vet varken ut eller in. Och det kan inte vara enkelt att vara handlare.
    Hos oss är det så, att om kassörskan är upptagen med kunder i kassan, ombeds den som ska hämta ut paket att ställa sig i kassakön. Ibland kanske alla kassor är upptagna och bryter man då och går till posten, då kan det hända att nån annan har stått troget och väntat i kassakön (som ska hämta paket) och då blir ju det fel också.
    En anställd som enbart sköter posthanteringen?
    Ja, det går kanske i stora butiker, men för en mindre handlare .., det blir ju väldiga kostnader.

    SvaraRadera
  8. Varför är e-handel en styggelse, Bert?

    SvaraRadera
    Svar
    1. För att det uppmuntrar till överkonsumtion, generellt. Dessutom utarmas lokal handel. Vi får trista innerstäder, söndervärkta butiksanställda, mer avfall, ökade transporter ... Ja, det går att fortsätta.

      Radera
  9. Bert Bodin: vi kommer ALDRIG att få bort e-handeln, det är jag säker på, tvärtom .,. den kommer bara att öka. För dem som bor långt från affärer där såna som vi och du själv lätt kan komma åt, är det ju enkelt att säga att det är vanvettigt. Men alla andra. Att slippa åka tretton mil till Skellefteå för att köpa kläder, när vi bodde i Malå .., där det fanns en enda klädbutik och halva samhället då skulle gå i likadana utstyrslar .., ja, men då är ju nätet kanonbra, tycker jag.
    Det är både-och.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men jag är nog rätt övertygad om att stadsmänniskor är de som står för de största volymerna.

      Radera
  10. Bert Bodin: ja, eftersom där bor fler människor, så är det säkert så. Trots att deras utbud var så mycket större.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och förr var det nog lite skämmigt att köpa från katalog (ellos, Josefssons m.fl.). Nu görs samma sak på nätet och då blir det snudd på "lite tjusigt".

      Radera
  11. Transporterna är väl samma om mina Reebok-skor åker från Kina till någon distributionscentral -> lokal skoaffär eller om de åker från Kina itll någon distributionscentral -> mig? Och är skoaffärens personal av någon speciell hälsosam sort som inte blir utslitna av att lyfta skopaket?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och hade dom inte passat skulle de transporteras tillbaka tiil Kina?

      Radera
  12. Bert: till Kina går inga returer, kan jag säga. Iaf inte hos oss ,-)

    SvaraRadera
  13. Bert Bodin igen: men inte tror jag att det är mer tjusigt att köpa från nätet; dom flesta paketen är från Zalando eller Boozt, Ellos eller H&M och så Adlibris, förstås. Ikea börjar också öka i paketantal.

    SvaraRadera