Måndagmorgon i ett regnigt Halland ...
Medan pv tar cykeln och ger sig av till Skallkroken för att få seglen på plats, skriver jag ett långt mejl till min syster i Australien och frågar på vilket vis ett besök hos en läkare kan visa att man - trots hög ålder - är lämplig som bilförare.
I dagens mejl från henne, skriver hon: "I morse körde jag först till Seaford Meadows och Motor Registration för att lämna in ett intyg från min doktor på att jag är kapabel att fortfarande köra bil. Här måste man ha ett sånt varje år om man är över 75 år. Behöver ni inte det i Sverige????"
Så jag undrade ..., den där lämpligheten, är det vad man själv anser? Gäller det enbart synen? Kan en läkare verkligen veta om man, till exempel, håller på att bli dement?
Jo, jag inväntar med spänning svaret. Nej, jag tror verkligen inte att min syster är på väg in i demensens dimmor, men jag tänker .., rent allmänt.
Efteråt, när jag bifogat några bilder från helgen som gått och sagt hej då, tittar jag på "Den stora älgvandringen" där den ena älgen efter den andra vandrar/simmar över till andra sidan och det är så vackert så man nästan dånar och medan älgarna försiktigt ger sig ut i älven, lyssnar jag till Söndagsintervjun med Martin Wicklin. Bilden här intill togs av Filip Bohm.
Igår var det Stina Dabrowski som intervjuades och jag har alltid varit så fascinerad av den kvinnan. Lyssnar just nu, medan jag skriver det här. Ganska intressant intervju. Känns ärlig.
Monet säger: det är klart att man kan veta när det inte längre är tillrådligt att köra bil. Om man som min B har haft en nylig stroke får man t ex ett temporärt medicinsk körförbud i 3 månader. Har man gått igenom en första demensutredning och har övriga krämpor är det samma sak- plus att man också kan skickas till körskola för att göra en kontroll eller som i Stockholm, Trafikmedinska Institutet för noggrann undersökning. Det är inte bara syn utan reaktionsförmåga, hastighetsbedömning och allmän orienteringsförmåga och en massa andra saker som bedöms. Att få körkortet indraget är så traumatiskt för många att det verkligen inte görs utan mycket goda skäl. Att sen många äldre verkligen inte ska vara ute i trafiken och både anhöriga och de själva borde inse det är en annan sak.
SvaraRaderaMonet: Men många äldre kanske inte har genomgått vare sig demensutredning eller besökt läkare annat än för helt andra krämpor .., och jag tror inte att det är många som säger "ja, doktorn, jag kanske inte borde köra bil längre ..?", särskilt gäller det män (egen teori) och då borde ju en 75-årskoll vara bra och vad jag vet finns inte något sådant i vårt land? Lika viktig borde väl något slags kör-prov vara, tycker jag. Att de som drabbats av stroke och andra sjukdomar som kan påverka ens körförmåga får temporärt körbud är ju klokt, men alla andra .., de som aldrig kommer till någon slags test?
SvaraRaderaSka fråga min syster hur hennes koll gick till. Den gick fort som sjutton, så det var nog enbart syn och hur hon verkar vara rent mentalt.
På samma sätt som läkare idag SKA (men sällan gör) fråga om alkoholvanor ska man också vid en viss ålder ta upp bilkörning. Att det sen inte hinns med och dessutom är extremt känsliga frågor som inte alla läkare klarar av är en annan sak. Vi har bytt vårdcentral ett antal gånger sen hemkomsten från Frankrike (där vi hade en och samma läkare i elva år) och jag har fått frågan EN gång om jag fortfarande körde bil. Frågan om ålderskontroll är ju uppe för diskussion alltsom oftast här i Sverige men den är så känslig att den aldrig drivs vidare. Håller med om att man själv förstås inte tar upp frågan hos doktorn och i synnerhet inte männen. Oftast är det faktiskt anhörig/hustru som oroas av felkörningar, bristande uppmärksamhet, smärre påbackningar, felaktig rondellkörning, rödljuskörning etc och påtalar detta hos doktorn. Vi har flera fall i vänskapskretsen där mannen frivilligt också har överlåtit körningen till hustrun och insett att det nog inte är så bra att vara i trafiken längre! Men fler skulle ha den insikten. Monet
SvaraRaderaJag tycker att man borde få 'köra upp' varje gång man måste byta körkort, dvs vart tionde år. Jag skulle definitivt inte tacka nej till det.
SvaraRaderaBert: för den som har ”tyngre” körkort, som många i vår ålder har, gäller inte tioårsgränsen utan det är fem år som gäller. Tvivlar på att alla har lust att ”köra upp” så ofta. Jag har tack och lov behållit mitt franska körkort som varar ännu längre och är ”EU-giltigt” i Sverige. Det går inte ut förrän 2033 och då har jag nog slutat köra!
Radera@Bert ditt förslag är något jag tyckt i många år
SvaraRaderaBert och Babsan: ja, det tycker jag vore vettigt, men vilka resurser det skulle ta! Man kunde ju få köra på någon speciell plats. /Elisabet
SvaraRadera@Monet? Men varför tacka nej till att uppdatera sina körkunskaper, nya trafikmärken etc.
SvaraRaderaDet skulle ju innebära ökad trafiktrygghet för dig.