fredag 1 februari 2013

I India i land ...


.... bak Himalayas rand ..., där har en kvinna suttit och vävt en matta som nu ligger på vårt golv i vardagsrummet.

Känner jag sigge nilsson väl, kommer han att jubla inombords.

"Ååå, sicken fin klösbräda! Heja matte!" tänker han nog.

Själv kommer jag att tänka på den indiska kvinnan.

Vad tänkte hon på när mattan vävdes?

Hur ser hennes liv ut?

Försäljaren berättade att man faktiskt kan beställa en röllakanmatta i önskad modell, men det tar tid, minst sex månader innan man har den i sin hand.

Det tycker jag inte är så farligt?

I sängkammaren vill jag nämligen ha en låååång och inte alltför bred matta, från dörr till fönster nästan.

Sex månader ...?

Då hinner jag spara också.

Kommer ni ihåg den filuriga texten av Lennart Hellsing .?

I India land bak Himalayas rand,
där händer det konstiga saker ibland.
Där bodde en trollkarl som trollade så
att åtta blev nitton och nitton blev två.

Han trollade så att ett berg kunde bli
en fettisdagsbulle med vispgrädde i,
och vattnet som flöt i en flod ett, tu, tre
förvandlades till både kaffe och te.

Han trolleritrollade också så att
ett nötskal stack ut som en ståtlig fregatt
och stjärnorna trillane ner som guldsand
och månen föll som en citron i hans hand.

Men kejsar'n av Kina han sa: Jag slår vad
att ingen förvandlar sig till lemonad!
Ha ha, ropte trollkarln, se då på min kraft
och vips ett,tu, tre blev han till ett glas saft.

Men solen sken het över risfält och älv
och trollkarln blev törstig och drack opp sig själv.
Det skedde i misshugg som ni nog förstår
och det har han ångrat i sjuhundra år.

8 kommentarer:

Monet sa...

Vilken fin matta. Det blir bara finare och finare i gula huset!!

Bert Bodin sa...

Visst har du snubblat lite i rubriken...?

Eva i Tyresö sa...

Ja det blir kul när vi kommer till Gula Huset i vår.
Där ska jag titta noga på ett och annat.

mossfolk sa...

Så fin! Jag törs inte ha så flotta mattor. Tänker på smutsiga tassar, barn på fikabesök, röda kattdamen som mår dåligt lite titt som tätt, ja sådant.
Allra dyraste mattan är den nya dörrmattan. För nästan 300 kronor. Nästan.

Och den där sången sjunger jag så gott som dagligen. Fast bara första versen.

Kattis sa...

Klart att jag kommer ihåg texten! :) Lennart Hellsing är en av våra husgudar.

Anonym sa...

Vilken fin matta! Jo den sången kan jag sånär som på versen i mitten. Det är roligt med sångtexter där det händer nåt, som en berättelse. ellem

Elisabet. sa...

Till er alla: när jag berättade för min arbetskamrat om mattan, sa hon att på Röda Korsets loppis kan man få en sån för 400 kronor, ja, mindre än så.
Så trevligt, då.
Det är precis vad man vill höra.

bettankax sa...

Jag hade glömt att jag kan den sången:)