lördag 1 maj 2010

Våra smultronställen .. här är dom!


"Vad då smultronställen ...?" säger pElle och sigge nilsson unisont.
Och jag förklarar.
"Jaha .. , men det är ju lätt .., fåtöljerna ute på den inglasade altanen, dom tycker vi himla mycket om att ligga i, ja, sigge också ...", förklarar pElle.
Här ligger dom tillsammans.
Stolarna är vända mot solen.


Utanför Fjällbacka i det fagra Bohuslän, där finns en ö som heter Trinisla.
"Det är nog mitt smultronställe ..., fast hela skärgården utanför Fjällbacka är fin ...", säger pensionatsvärden när jag ber honom komma med förslag.


Och när pv nu har röjt lite på vinden, då hittar han tre loggböcker.
En slags dagböcker över seglatserna.
Typ så här.


"Hej och tack för din inspirerande lilla aktivitet för oss flitiga läsare.

Jag har mina bilder i en enda röra, men tänkte ändå att jag skulle hitta någonting som gör vårt underbara Vitemölla rättvisa.

Och det blev bingo på en gång!
Den bifogade bilden (som säljs både mer och mindre dyrt på sajten Österlenbilder, där jag hittade den) visar just våra badbyxor och handdukar och ger en underbar vink om vad vi sysselsätter oss med allra mest, flera gånger om dagen:-)

Helena."



"Här kommer en bild från mitt smultronställe, köksbordet i stugan i Ryssbält. Med utsikt över Törefjärden.

Och där står min dator också, en kär ägodel.

Roligt att få vara med på din nya utställning!

Hälsningar Sven."


"Ett smultronställe, den älskade hästen, som rör sig i ett annat, skogen.. min trygghet och mitt andningshål."

"Det här är mitt smultronställe, sommarstugan vid Laisälven.
Hälsningar från Anita i Sorsele."


"Fortfarande ligger isen tjock på Storavan och så torde den göra nästan en månad till.
Vi brukar kunna göra första resan till stugan sista veckan i maj.
Bilden jag skickar är därför tagen under sommartid och visar en solnedgång i augusti.
Hälsningar Jom."


"Det där med smultronställe var inte lätt.
Men här kommer två bilder från ett av mina.

Katten Cayenne har sitt eget smultronställe bredvid mitt, som är uteplatsen vid vårt förra hus i skärgården på ön Yxlan.


Där har vi tillbringat många trevliga stunder med goda måltider med familj och vänner.

Hej från Monet."


Utanför Burvik i Västerbotten finns där här vyn. Min alldeles egna klippa i havet Hälsningar från Betti i Västerbotten." Och ja, detta är Västerbotten! hälsar bloggmadamen.


"Ett av många smultronställen, det var svårt att välja! Bränntjärnstorpet i södra Dalarna.
Byggt av Dan Anderssons farmors farfar, Mats Pålsson, 1793.
En plats med väldigt speciell atmosfär som betyder väldigt mycket för mig.
Hälsningar Ulrika."


"Jag behövde inte fundera så länge på vilket som skulle bli mitt smultronställe.
Utan tvekan blir det "under taket" på sommarstugan.

Under taket....?

Jo stugan har ett tak som går ut från huset. Inte ett sånt där platt med korrugerat plasttak utan med fullhöjd ända upp till nocken ( Heter det så? Säger man så? )
Robusta stockar i Falu rödfärg som bär upp det hela.

Där under taket har vi ett stabilt bord och en väggfast bänk.
Där på bänken sitter jag så gärna och njuter av sommaren.
Sjön ligger bara 10-15 m bort och man har en närapå 180 graders vy ut över den.

Men tänka sig, jag hittar inte en endaste bild på hela Under taket.
Jag hittade ett och annat med middagsätande gäster men inget som visar just taket!

Istället kommer en bild på en del av vyn ut över sjön som man har där under taket.
Väst-Nordväst är riktningen, så på sommaren har vi första parkett över solnedgången.




Hittade också en bild på en del av de stockar som bär upp taket så kanske det ger en liten bild av mitt Smultronställe.

Pelargonen ser ut att trivas också.

SmultronHej från Turtlegirl!"



"Hej Elisabet.
Jag satsar på inomhusmys.
Jag kan tyvärr inte vara med på bild så vår stornalle får representera mig, fru Grå.
Dett är en plats för avkoppling.
Bara sitta tyst.
Lyssna på talbok i iPoden, lägg märke till att Nalle har lånat min.
Läsa tidningar eller böcker.
En dörr att stänga om jag vill vara alldeles ensam.
Kram
Fru Grå."



"Här kommer mitt smultronställe.

Det är stranden på Malmön där vi tillbringar många sköna timmar under sommarhalvåret. Bilden är från midsommaren, då vi alltid steker hamburgare till lunch, vilket är uppskattat av både stora och små människor.

Förresten nu ljög jag, då vi förra årets midsommardag i stället åkte med Andreas båt till Ulvön där vi åt pizza på Almagränd.

Hälsningar från kusin Barbro!"



"Ett av mina smultronställen är stolen som står uppe på nedervåningens altantak.
Sitta där i stolen i solen med en kall öl - de e inte så dumt de..."

/ gunnar i vaplan /

Min alldeles egen hemsida: www.vaplan.com
Min alldeles egen blogg: http://kustvagen.blogspot.com


"Mina absoluta favoritplatser är:

1. Min säng i mitt lilla rum i stugan.
Där kan jag ligga och få svalka under heta sommardagar.
Där sover jag gott om nätterna, omsluten av fågelsång.



2. Altanen vid stugan.
Under vackra vårvinterdagar sitter vi där, omgiven av snö, och njuter av de första värmande solstrålarna. Lika snabbt varje år så försvinner snön och altanen kan oljas in och trädgårdsmöbler ställas ut.
Då sitter vi där med kikaren och tittar på alla fåglar som återvänder.
Och på det lilla bofinksparet som flyttar in i det lilla gröna huset på väggen.
Sommaren lång äter vi alla våra måltider på altanen, om det inte spöregnar.
Om hettan blir allför tärande sitter jag under den stora blå parasollen.

När hösten återvänder plockar vi undan möblerna, då blir altanen som ett dansgolv.
Det känns alltid tomt och trist, för då vet jag, det kommer att bli en lång väntan fram till vårvintern.

Kram Eva ."



"Jag har så många och många nya har jag fått här i Bohuslän...

Men häromdagen pratade vi om hur det var att bo i Malå.

Jag saknar inte att bo i Malå, inte det minsta...
Men jag saknar människorna och jag saknar något så banalt som vår av humle omgärdade lilla minialtan på framsidan..

Där kunde man sitta i skuggan med en kaffekopp en varm sommardag och bara vara...

Det saknar jag i min balkonglösa lägenhet...

Leina."



"Hejsan Elisabet!

"Här kommer min smultronställeplats.

Här kan man ha roligt med vänner, eller ensam mysa vid elden, man kan grilla och äta, man kan sova över på mjuka renskinn eller bara sitta och läsa en bok.

De vackraste stunderna är när snöstormen blåser runt taket, istappar hänger framför fönstren, det doftar kokkaffe och grillkorv och man hör elden knistra och vildgässen skrika när de flyger över tomten.

Och lyckan är ännu en bit större, när Silvester ligger ihoprullad i en hörna.

Det här är en liten plats där vi kan stänga ute vardagen och tanka nya krafter.

Kramar och hälsningar från Tuvstarr."




"Hej du!

I den här stolen får ryggen all vila den behöver.

Undangömd i ett hörn i arbetsrummet står den och skäms med sin fulhet.

Men sitter där gör jag varje dag.

Lena."



"Hej!

Här kommer min favoritplats just nu. Jag har tagit från stolen, så den kom inte med på bild. Skönt att sitta i solen och se ut mot blommorna.
När det blåser lite sitter jag i dörrhålet så dörren ger mig lite lä.

Andra dagar blir det längre ut förbi dörren.
Det luktar gott både av presentliljan och scillan utanför.
Fåglarna tjoar och mitt humör blir bra.
Hälsningar Margareta."



"Hej Elisabet

Min favvohörna är i torpet.

Här
kan man sitta och fika, spana på fåglar, läsa eller bara slöa i största allmänhet.

Hälsningar Mian."




Och här är mitt eget smultronställe: restaurang Marinan nere vid hamnen i Ystad. Här tillbringade jag många sommarkvällar, den där första sommaren som ensamseglare. Jag hade ont om pengar, men lyxade ibland till det och beställde dagens fisksoppa som var himmelsk .., med hela musslor i och potatis och fisk förstås .., och så ett glas vin, bröd och sallad. Det kostade kring hundralappen och så satt jag där i ett par timmar och tittade ut över hamnen där seglare lade till och ibland slog jag mig ner en bit bort, på stranden .., låg där och tänkte p livet och tillvaron.

4 kommentarer:

Turtlan sa...

Vilka härliga smultronställen!
Superduperbra!

Å så fint Du fixat och presenterat dem alla.

Skrattade skönt åt Gunnar där på taket. Vilken smart idé! 10 poäng!

Mians veranda med min favoritfärg grönt. Så fin!

Sen bilden från Vitemölla. Sommar & bad.... längtar.

PV:s loggbok skulle bli M:s favorit.

Så fint få se alla ställen... skriver jag igen :-))

Kesu sa...

Jag har varit iväg igen och missat mycket på bloggarna, MEN jag är inte sämre än att jag försöker ta igen det. Landar här och stannar en bra stund. Vilken rolig idé! Är det du som uppmanat folk att skicka in bilder på sina smultronställen? Ja, det är klart att det är. :)

Mysigt, roligt, vackert - så roligt att få ta del av bloggarnas smultronställen. Tack för det!

Monet sa...

Åh, så fint!! Sverige är fantastiskt, det är bara så.

Vilka underbara smultronställen och nog syns det att vi är ett naturälskande folk. Som dessutom har tillgång till skog, mark och hav - så är det inte för alla.

Tack Elisabet för en otroligt rolig idé och en fantastisk vernissage. (ja, det heter EN vernissage även om många tror att det är ETT vernissage skriver den tillfälliga språkpolisen:-).

Själv har jag min första franska i morgon!

Elisabet. sa...

Turtlan, Kesu och Monet: det här är ju det roligaste jag vet ..., att få ta del av bloggvännernas tyckanden och vad som ligger dem varmt om hjärtat.