söndag 5 juni 2016

Söndagsfönstret ....



Hej Elisabet,

Google Translator säger att windows from Zagreb blir Prozori iz Zagreba på kroatiska. Så enkla fraser brukar han klara av, Translator, så vi tror väl på det?

Det var en väldigt fin stad som jag har lust att besöka igen. Jag var på en konferens, som jag inte hade mycket tid att vara borta från. Men jag gick en promenad tidigt på morgonen, och så smet jag ut på lunchrasten. Då på rasten hittade jag en verklig pärla, museet för naiv konst:

Det ligger precis där man kommer upp i Gamla Stan nedifrån stans moderna centrum.
Jag letade mig in genom en gammal port och uppför en smal trappa och frågade damen i kassan om musëet var stort för jag hade bara lunchrasten på mig och Louvren är liksom inte värt att försöka få in på en halvtimme!

 "We're very small museum but we're the best", svarade hon.

Elisabet skriver: på muséets hemsida finns en här bilden/tavlan. Jag föll pladask!


Och hon hade rätt. Jag blev alldeles tagen av de många fantastiska målningarna av livet på den kroatiska landsbygden, så hela min lunchrast gick och säkert en halvtimme till och sedan köpte jag 20 vykort och 3 planscher!

Jag har ingen bild därifrån men fönstret med pelargoner och som är lite trasigt är alldeles intill. Som du ser är det gott om fönster av det gamla slaget, med separata innanfönster.

Hälsningar annannan

//

Blir ni, liksom jag, sugna på ett besök i Zagreb, kan ni ta en titt på den här filmen, så får ni lära er lite om hur det går till .., ja, t.ex hur man skaffar biljett till spårvagnen, hälsar Elisabet, som i så fall också tänker besöka "Museum of broken relationships".

Inga kommentarer: