lördag 7 december 2013

Mitt eget bästa ....


Något av det som gjorde mitt hjärta så varmt .., det var verkligen kontakten med skellefteåpojken Anton som släktforskar och som skickade över nånting som mest av allt liknade en skattkista, ja, i form av min pappas släkt sju generationer bakåt.

Och en bild kom också! 
Här står pappas farbror, Jonas Gustaf Nilsson, född 1876.
Hos honom och hans syster Lotta kom pappa och hans syskon (vi vet inte hur många av dem, faster Anna-Maria som var yngst hamnade hos en moster till henne) när föräldrarna dog i unga år och lämnade fem barn utan vare sig mamma eller pappa.


Hos denne Jonas Nilsson lär väggklockan som sitter på väggen här i det gula huset, ha funnits.
Den som tickar och tickar och slår jämna och halvslag.
Idag är det förresten trettiosju år sedan pappa dog.


Annat som gjorde hjärtat glatt var promenaden ner till havet för en stund sedan.
Hög, klar luft.
Doft av saltvatten.

Och fikastunden igår tillsammans med arbetskamraten Lena och när hon erbjöd sig att skjutsa mig till sjukhuset på onsdag, då jag ska sövas och så ska det gås in i mitt protesknä.
Sååå omtänksamt av henne!

2 kommentarer:

Eva i Tyresö sa...

Toppenvänner! De behövs.

Monica i Lysekil sa...

Lycka till på onsdag!