fredag 29 maj 2015

Civil olydnad ....


Klockan 06.00
Precis som Ulrika så missade jag gårdagens Efit - ett foto i timmen - och jag hakar på, en dag för sent. Nu kanske herr Ordförande - den idoge Micke - tycker att det är ett oskick - så jag kallar det för nåt annat och förresten är det ju inte så värst mycket annorlunda än i vanliga fall, hälsar den skrivglada madamen i Halland.
Klockan 06.00 har pv cyklat till jobbet .., det blåser friskt ute (måste vara den vanligaste meningen på den här bloggen ...) och jag kan inte sova.
Resfeber? Ja. Längtan till äventyret? Ja.
Passar också på att gratulera Kerstin Hedgren i Trelleborg, som nu med stormsteg närmar sig sextiostrecket.


Klockan 07:00 
Tar en runda ute i det fria - iklädd det eleganta nattlinnet från Cellbes - .., tittar till drivbänkarna där det nu växer som bäst! Sämst går det för plantorna med mangold ..,spenaten däremot ...!


Klockan 08:00...
Det är inte bara min favoritparfym som försvunnit; det har även min kalender med alla adresser och telefonnummer! Igår, på Bokia, köpte jag en ny, till halva priset. Fyllde i viktigheter och schemat för hela sommaren - juni, juli och augusti -. På måndag blir det nya öppettider, då öppnar vi åtta och stänger nio, vilket betyder att jag är hemma kring halv tio - i bästa fall -.
Det är tur att pv snart har sommarlov, annars hade det inte blivit många timmar per dag som vi setts.


Klockan 09:00 ...
Sedan Nelly kom till oss i gula huset, har sigges tillvaro förändrats. Han har aktat sig nog för att ens komma i närheten av den ganska ettriga terrierdamen, men nu börjar det släppa. Vi har läxat upp Nelly när hon morrat eller velat jaga Sigge, nu vet hon vad som gäller och nyss vågade han sig in i köket när hon var där. Lite grädde på en asiett blev det .., och på väggen sitter påskbonaden kvar.
Förmodligen till nästa påsk.


Klockan 10:00 ...
Då har jag lagt ut mitt livs första annons på Blocket; då erbjuder jag min tidigare så högt älskade moppe till försäljning. Livet med el-cykel tog över totalt .., och att betala mopedförsäkring som är lika dyr - eller dyrare - som för en bil, nej, det får vara.
Nu är det bara att vänta och se.


Vid 11-tiden ....tar jag hundarna på sedvanlig promenad.
Nu har solen kommit fram, men det blåser rejält.
Vid hönseriet står en röd, fin lastbil och den unge chauffören står lojt lutad mot grillen och pillrar med sin telefon .., nelly är lååångsam och det tar tiiid att passera .., och jag tänker att .., undrar just hur mycket av svenska folkets arbetstid som går åt till att kolla mejl, facebook och andra sociala medier?


Strax innan 12.00 ..., börjar jag anteckna det som ska handlas hem.
"Åååja .., dom där sandalerna och behån .., dom kommer du att köpa timmarna innan avresan ..!" säger pv som har varit med förut.
Kanske kommer han ihåg att jag  a v s k y r   att köpa skor och bysthållare.


Kring 13.00 .... tar jag sikte på stan, men översköljs av trötthet, svänger vänster i Steninge och frågar friherrinnan om hon bjuder på kaffe? Det gör hon.
Så medan hon gör i ordning fikat, lutar jag mig bakåt mot husväggen .., det är nästan helt lä just där och solen är varm och skön .., ååå, jag hade lätt som en plätt kunnat somna!
Sen kaffe och macka och så kör jag vidare.
Stannar till på Team Sportia och hittar snabbt sandaler som känns bra och inte är dom dyra heller .., handlar annat smått och gott på den stora matbutiken (pennor, läppstift, vit makulatur osv) .., en tur på Systemet (rött vin från Portugal till friherrinnan) och sen hemåt.


Klockan 14.00 är jag framme i Steninge .., och eftersom vi har ett slags utbyte, friherrinnan och jag själv, får jag med mig veckans hembakade bröd (med smak av bland annat kummin), som bara är mitt - pv kör med sin valnötsvariant - och i gengäld lämnar jag färsk fisk, inhandlad  i fiskvagnen nära Willys.  Helt perfekt är det! Och väl hemma skär jag mig en skiva och med Bregott till, så behövs inget mera. U n d e r b a r t!

Men självinsikt fanns i alla fall ...

Klockan 15.00
Letar nånting och hittar nåt annat. 
Mig själv.
Året är 1992 och då bilden tas är vi troligen i  Frankrike på semester och just så där bångstyrig är min lugg och ja, jag borde släppa det gråa fritt! Och som synes rådde ingen svält i Västerbotten.

Och farbror Hasse finns inte längre i livet ...

Klockan 16.00
Från min före detta svägerska (som för övrigt alltid kommer att vara min svägerska) kom en dag hur många vykort som helst som jag förfärdigat och skickat till Floda. Allt hade hon sparat! 
Påsken 1987 såg ättapjötten ut så här.
En go och glad liten skit var han.
Är han.


När klockan nästan är 17.00 kommer friherrinnan körande och lämnar ett halvt nybakat grekiskt bröd, samt fyra bullar - även dessa nybakade -. 
Den kvinnan blir min bleka död, men man dör väl lycklig i alla fall.

Jag är fortfarande hysteriskt trött, ja, skulle kunna sova dygnet runt.

"Men Bettan kommer du inte ihåg, det var precis samma sak efter första vaccinationen!" säger hon som har koll. 

Sen googlar jag på biverkningar Twinrix och jodå, trötthet och huvudvärk finns med. 
Bara att pricka av. 


Klockan 18.00 ..... då har vi ätit pv:s supergoda fläskpannkaka, tillsammans med Eva från Tyresö och hennes Långe Make. Snart vänder dom hemåt igen och själv åker jag ju bort. Det blir ett par timmars prat om allt möjligt och Eva blir aningen häpen när jag bestämt tackar nej till hjälp i köket.  
På arbetsbänken ligger inköpslistan som friherrinnan hittade utanför Coop i Getinge.


Klockan 19.00 ..., ringer jag min livlina - den rödvitrandiga storasystern i Skåne - för att få  hjälp att komma på ett namn. Till sist visar det sig att det jag trodde var rätt, verkligen  v a r   rätt. Skönt.
Erik, barnbarn till Eva och Långe Maken, har gjort en almanacka och så här fin bild har han tagit.


Här ska vi bo i två nätter ....., Pension Holmegaard.

Vid 20.00 sitter vi i soffan och pratar om Bornholm .., hur lång ön är från norr till söder och vad vi har för planer och vad ska vi göra?
Jag säger att vi inte har några specifika planer .., jag tycker om att ta dagen som den kommer.

Och nu blir det godnatt, tror jag.


13 kommentarer:

Micke sa...

Nejdå, kör hårt ;)
Enda som är bra om alla kör samma datum är ju kanske att fler hittar inlägget.

Nu måste jag kolla vart ni ska åka.

Elisabet. sa...

Micke: ja, jag har en förmåga att glömma bort denna Efit nästan varenda gång ,-(

Ulrika sa...

Har du kollat i anorakfickorna? Där nere, längst i sydöstra hörnet... haha. ;-) ;-)

cruella sa...

Perfekt om du får igenom en snabb affär - extra förstärkning av reskassan:-) Jag gläder mig åt din resa, åh vad vi ska få se saker!

Elisabet. sa...

Micke: jag vill inte snylta på din Efit .., jag gör så här den här gången :)
Ulrika: möjligen i väster ,-)))
cruella: det vimlar av mopeder på Blocket .., så jag räknar inte med att få den såld. Skulle så vara fallet, blir det bara bonus.

Ruta Ett sa...

TIll marknadschefen!
Inte för att vara sån, men du vet väl att STORARTAT! har finfina ponchos i lin? I många färger och två olika utföranden.
Maila mig.

Eva i Tyresö sa...

Ta gamla bh-n o har du verkligen inga ingångna sandaler?

Andra året i Hjo sa...

Hoppas mangolden tar sig för den är bättre än spenaten.
Och trevlig helg!

Elisabet. sa...

Ruta Ett: men detta är en REGN-poncho jag tänkt mig - det är ju regnperiod i Ghana när vi åker dit - ,-)

Eva i Tyresö: nej, mina sandaler är totalt nedgångna! Och ny behå måste jag ha .., varför skulle jag just ha en gammal?

Andra året i Hjo: men spenatbladen i sallad, det tycker jag om .., även om mangold är snäppet bättre :)

Anonym sa...


Ja släpp det GRÅA fritt.


Friherrinnan

Anonym sa...

Men oj, oj vad härligt med nybakt bröd. Åhh, hemlevererat också. Var rädd om denna Friherrinna !
Hos mej avlöser regnskurarna varandra men det gör inte så mycket nu när jag kommit hem och slipper cykla i "ur och skur".
Har nästan lite, lite resfeber jag med inför din resa ;)
Lena i Östersund

Anonym sa...

Det hade säkert funnits Ponchos (regn) där du köpte skorna

mossfolk sa...

Jag skulle också gärna ha en friherrinna som kom med brödleverans sådär!
Åh så roligt med allt inför resan! Allt planerande är liksom en stor del av äventyret... tycker jag :)