lördag 2 maj 2015

Mitt på dagen ...


Pratar med gunnar i vaplan - mest om det här med längtan och det vad det betyder -, han berättar om arbetet med Riksteatern och om en stundande resa till Göteborg och så förstås, den till Sydafrika.

Lite pratar vi om våren som kom av sig och jag berättar att jag sitter i växthuset och tittar ut över vinrankan som växer så det knakar och där är tomatplantorna som kommit i jorden och smultronen som snart blommar.

Och nu är pv klar med vedklyvningen!

Tidigare idag har jag rensat ogräs bland rabarberplantorna och jag upptäckte stora, tjocka daggmaskar och tänkte på mannen från Syrien som kom in och handlade och frågade var man hittar mask, ja, han och kompisen skulle fiska.

"Det är bara att gräva!" sa en annan kund och den syriske mannen tycktes inte förstå.

Och jag har strött ut hönsgödsel som vi fått hämta från hönseriet en bit bort .., och vi har suttit i solskenet och bara haft det skönt.

Nog måste väl ändå Maj vara den allra finaste av årets alla månader?

Ps. Och nu har Olga gått förbi mig i tradera-budgivningen;  på det där porslinet som jag suktar efter ...., ja, kanske lika så gott det? Ds.




6 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Njae ... Maj är inte min favoritmånad. Då inträder den så kallade "brunvåren", innan grönskan vaknar till. Ofta blött i markerna efter snösmältningen och i stan är det dammigt tills det första riktiga vårregnet tvättar. Sistnämnda har tack och lov skett i helgen, så nu blir det snabbt bättre.

Det bästa med maj är ljuset. Nu ser vi inte längre stjärnorna på himlen. Det kunde vi konstatera igårkväll efter midnatt. Det är för ljust.

mossfolk sa...

Jag älskar maj! Å andra sidan vet jag att jag sedan i september säger att jag älskar den månaden också ;)
Här hänger regnet luften och det är riktigt grått. Men plommonträdet håller på att slå ut ändå!

Andra året i Hjo sa...

Maj kan allt vara fint, men idag är det bara kallt - och snö i morse. Det blir bättre så klart.

Anonym sa...


Maj är en fin månad men den har börjat kallt här i Halland.Har en björk på gården som har börjat slå ut men nu tycker jag den står still.

Men gräsmattan växer som bare den.


Friherrinnan

Eva i Tyresö sa...

"Det var i maj när göken gol" säger visan. Inte hörs den i maj?
Men fint är det med alla gröna nyanser!!!!

Turtlan sa...

För mig vinner augusti september.

Visst är maj fint men luften och färgerna på sensommaren njuter jag mer av.

Kan lova Gunnar att Sydafrika är så underbart vackert och spännande. Jag skulle jättegärna åka dit igen!

Det är bra att du inte åker med i budgivningen. Jag brukade sätta ett Max och sen hålla mig till det.

Go lördagskväll från Sola stan.