lördag 16 maj 2015

Summering ....

Svänger förbi friherrinnan med mat - hon har körförbud i en veckas tid -.

Klämdag betyder hur många kunder som helst och vi står två stycken i var sin kassa mest hela tiden.
En liten, liten pyttesväng blir det i mejeriet, sen hör jag Johanna ropa "kan jag få hjälp i kassa 2?" och då är det bara att ge sig av.

Hur ovant är det inte att arbeta förmiddag och fram till klockan tre!
Nu har man plötsligt massor med arbetskamrater och i fikarummet är vi tre som tar en kopp kaffe.
På anslagstavlan sitter info om arbetskamraten som är svårt sjuk.
Oj, vad jag saknar henne!

När Elin kommer och löser av mig (alltid så snäll och rar är hon!) byter jag genast om till mina egna kläder .., linneklänningen på och behån av .., ack ljuvligheter, plötsligt blir man sig själv igen!



Innan jag moppar hemåt vinkar Bodil lite från sitt kontor .., jaha, nu är sommarschemat klart och jag kan  a n a  lättnaden hos henne ..., att pussla ihop juni-juli-augusti och få det att fungera .., nåja, nu är det klart och jag sätter mig en stund i personalrummet och tittar på mitt schema.

Jo, det blir nog bra.
Alldeles extra-glad blir jag över att tredagarsledigheten varannan vecka blir kvar!



Kommer hem till en pensionatsvärd som är ledig och har ägnat dagen åt gräsklippning och annat.
Den tredje och sista spaljén är på plats .., och när jag står inne i köket och tittar ut är detta vad jag ser.
Körsbärsträd och spireor i blom .., plommonträdet på gång.

Grannarna som är ganska nyinflyttade, får två tomatplantor av husets herre och han får frågan hur man ska bära sig åt .., ja, fåglar har byggt bo under deras takpannor .., dom för ju ett sånt liv!?
Tänk, så olika det kan vara .., här blir vi överlyckliga när staren och hans fru flyttar in!



En lugn kväll blir det.
Denna ofattbara trötthet som jag känner .., den är jag inte ensam om.
Lilla pigan sover så snart hon får en chans .., och pv har befälet över fjärrkontrollen - ett humorprogram från SVT blir hans val -.


Och så blir det lördagmorgon (jag sover oroligt och drömmer att jag ska räkna kassorna, men det är i Ystad och i en källarlokal, mer som ett skyddsrum och jag förstår ingenting ...) och pv tar harry på långrundan - med cykel -, nio kilometer och aldrig är harry så uppspelt och lycklig som när husse uttalar dom magiska orden ..."harry .., ssssskaaaa vi ....?" och då vet han precis!

Efteråt är det en rofylld hund som sover gott ..., nej, han vill inte ens bli gosad med .., bara lite-lite.
Nelly, som helst bara går ungefär nio meter, sover ännu gott.

Så fin hon är, kvinnan i den röda kjolen!

Själv ligger jag under det blommiga täcket och skuttar runt lite förstrött bland Instagramvännerna.
Ler stort när jag kommer till inlägget här ovan.

I min ungdom, särskilt under högstadietiden, hade jag oerhört lätt för att rodna och pojkarna i klassen älskade att skoja med mig när det skulle hållas föredrag och vips, så började mina kinder glöda!
Min mamma var likadan .., och så läser jag dotterns rader och ler för mig själv.

Och nu är det förmiddag och om några timmar kommer Meja från Ystad på besök och ska stanna här tills i morgon och för mig stundar arbete.

Inga kommentarer: