onsdag 30 september 2015

Valter 

Vingbruten

Ibland kan man fundera över vad det är som gör att man genast tycker så bra om vissa människor?
Är det någon särskild egenskap?
Nånting i utseendet?
Nån slags igenkänning från andra människor som redan har en plats i ens hjärta?

Eller är det bara (bara ...?) detta att det blir en slags själarnas gemenskap, utan att man riktigt begriper hur det går till?

Ungefär så är det med Valter.

Från dag ett när jag - för drygt fem år sedan - ställde mig bakom kassan i den lilla affären, har den mannen varit så alldeles oerhört vänlig mot mig.
Alltid.
Han är inte det minsta inställsam eller flirtig, han är bara vänlig.

Idag, när jag står och väntar på min tur vid fiskbilen, råkar jag hamna bakom Valter i kön.
Det blir en stunds småprat om fisksoppa och om färsk lax och om gårdagens sommarväder.
Och så berättar Valter att han varit illa däran och legat på sjukhus i flera dagar, ja, ingen har blivit riktigt klok på vad som fattats honom, annat än att han varit alldeles vanvettigt yr och rent av borta.

"Du förstår Bettan, jag var som i en annat land, en annan värld ..", säger Valter, allt medan fiskhandlaren tittar upp helt hastigt.

Och Valter berättar hur eländig han har känt sig .., att han faktiskt trott att slutet var nära.
Han berättar om överläkaren som suttit vid hans säng och förklarat att "det här kommer du nog att klara, det tror vi säkert ...".

Nu känner Valter sig trött och aningen sliten.
Och lite orolig förstås.
Vem vet när det händer nästa gång?

Om detta pratar vi en stund och jag tänker att det på nåt vis är så ofattbart, för Valter ser så pigg ut.
Jag frågar hur gammal han är.

Nej, han vill absolut inte säga sin ålder.

"Ja, men kom igen nu .., jag är snart sextiotvå, det är väl ingenting att hymla om .., få höra nu ...", säger jag igen.

(Om någon skulle fråga mig, skulle jag nog gissa att den här mannen möjligen är lite över sjuttio.)

Så står han där och ler lite, denne Valter som är så rar och fin .., och så lägger han sin stora och ganska valkiga hand på min axel.

"Ja, så här är det, du förstår Bettan, jag fyllde faktiskt åttiosju häromdagen". 

Det är inte långt ifrån att jag dråsar i backen av förvåning.

Sen blir det hej och ännu mera hej och ha det så bra .., och på väg hem, i bilen, tänker jag att om denne man, denne snart nittioårige Valter, tycker jag så alldeles oerhört mycket.

3 kommentarer:

Ruta Ett sa...

Vissa möten blir mer betydelsefulla än andra!

Eva i Tyresö sa...

Å så fint.
Han tycker säkert lika mycket om dig!!!
Så bra skildrat vid fiskbilen!

Elisabet. sa...

Ruta Ett och Eva i Tyresö: jo, så är det. Och Eva, det är säkert därför jag tycker så mycket om honom, att han alltid varit så vänlig.