måndag 2 november 2015

Liten glädje är också glädje ...

Hur glad blir man inte över rara arbetskamrater ...!

Jobbarhelg.
Det är Joakim och jag och jag är på jobbet långt i förväg - lotterivinsterna ska postas - och där är ett födelsedagspaket till min syster i Australien som ska göras i ordning och läggas i postsäcken .., och sen blir det kassan mest hela eftermiddagen, frånsett någon dryg timme i mejeriet, för att kolla datum på ost och juice och allt sånt.

Trevliga kunder.
En kvinna frågar om jag är från "norrland" och jag säger att så är det nog .., själv är hon från trakten av Åre men har bott i Halland länge och hon är så rar och vänlig och efter henne kommer en kvinna som har tillbringat tjugo år i England ("strax utanför London"), men nu har hon återvänt hem och hon berättar om glädjen i att känna igen sitt eget språk.

"Det hände, när jag var i London ., att jag hörde människor tala svenska och då kunde jag gå bakom dem bara för att få höra mitt eget modersmål .., det gjorde så gott i hjärtat ..", säger hon leende.

Om det pratar vi en stund .., det här med vad språket betyder för en slags samhörighet.
Eller igenkänning.

Och så kommer Lennart som kan prata lite ryska och där är två män från Litauen och en kvinna också, med en son på kanske sju år och han säger att "nu får du prata engelska, för mamma kan inte svenska", så det gör vi och där är en man från Syrien och efter honom kommer en kund som uttrycker sitt missnöje över flyktingar som kommit till vårt land.

Och så är det alla postärenden förstås.
Tittar på legitimationer och upptäcker att en kvinna som ska hämta ut sitt paket har födelsedag just idag och jag tar i hand och säger grattis-i-förskott och det blir lite hjärtevärme där en stund .., och en man vill köpa tolv häften med självhäftande frimärken och jag frågar om han vill ha svampar eller bin som motiv och han väljer bin och då kommer jag på att jag måste beställa hem ännu flera häften och gröna påsar och jag får inte glömma förhandsordern på julens frimärken!

Nu är det måndag.
Gråmulet.
Klockan är halv tolv och Nelly har ännu inte kommit ner från sängkammaren.
Hon har tydligen tagit sovmorgon.

Inga kommentarer: