söndag 22 maj 2016

Ett foto i timmen .....
(precis som vanligt, alltså ...).
Här hittar du andra som är med.

Och jag har arbetsdag, så hälften av bilderna kommer in i kväll.


Klockan 04.00 vaknar jag precis som alltid.
Lyssnar lite till P1 .., stiger upp och hör hur det regnar, alltså kan jag inte ha fönstret öppet och det är det jag helst av allt vill just då. Ögonen kliar! Intill mig ligger harry och hans husse och sover.



Klockan 06.00 har det slutat att regna.
Fönstret åker upp och jag böjer mig fram och tar en bild av rabatten där mot havet till.
Alla nävor som jag planterat håller på att ta över .., och bolltistlarna blir stora och frodiga i år.
Andra håller på att tacka för sig.
Från sex till sju lyssnar jag ännu mera på P1 och glömmer att ta en bild.


Vid 08-tiden är pv i full gång med att byta några bräder på husväggen.
Nya lister - såna här lite runda - ska också upp, sen ska det grundmålas och målas ordentligt.



Klockan 09.00 äter vi frukost ute på altanen, den som för närvarande är en byggarbetsplats.
Då passar det ju kanske som bäst att visa tekoppens innehåll.
I en drivbänk - modell högre - har vi enbart pepparmynta som är det godaste som finns till te!
Dessutom blir själva teet så vackert limefärgat!


Just innan 10.00 ler jag åt Ulf Lundkvists "Assar"-bild.
Vår tillvaro i det gula huset är tämligen ensidig. Pv stiger upp fem, ger sig av en timme senare, kommer hem vid sextiden och då är jag på jobbet och hemma igen vid halv nio. I sommar vid halv tio. Tur att jag har lediga dagar på mitt schema, då vi hinner träffas.


Vid 11.00 - tiden går jag in i vardagsrummet och passerar då skriv/matbordet där det här papperet ligger. Jag fick det och ytterligare några sidor av min skäggige kusin i Dikanäs och tänk, så glad jag blev över den gåvan!
Nummer tre i barnaskaran på papperet, hon skulle så småningom bli min mormor. Elisabet, allmänt kallad Betty. Sex systrar och en bror var dom.


När klockan närmar sig 12.00 ... då har den idoge sambon tagit paus.
Han gör allt i halvtimmespass.
Ena stunden spikar han, nästa rycker han upp kirskål eller nässlor.
Själv plockar jag undan resterna .., fyller skottkärran med ogräs, upptäcker trädgårdsredskap lite här och där .., och vattnar i växthuset.
Nåja, det blir väl en slags komplettering.
Ulrika ville ha Nellybilder.
Ja du, Ulrika ..., hon fick fläskpannkaka till middag igår och sov sedan fjorton timmar nonstop. Paltkoma har jag hört talas om .., men detta! Nu fick hon resterna av pannkakan till frukost och efter kiss, - och bajsrundan gick hon raka spåret till Gunnars Rum och sover ännu.



Klockan 13.00 ..., har jag duschat med vattenslangen och ska snart cykla iväg till affären.
Jobb till klockan åtta. Om två veckor blir det kvällsöppet till nio.  Jag kan redan nu säga att ikväll blir det lockigt hår .... det är hur varmt som helst ute och jag förmodar att det blir fylla på frukt och grönt, mejeri och annat som faller på min lott och det är "nalta schwettigt".
Pv har lovat hämta mig när vi stängt och kanske blir det ett kvällsdopp i havet innan vi åker hem.
Kanske.

Klockan 14.00 till klockan 20.35 blev det full fart precis hela tiden på jobbet!
Vi var två stycken och en av oss var nästan helt ny, hade övat i kassan kanske fem gånger och två, tre timmar per gång, men oj, så duktig hon visade sig vara!

Mobilen hade jag i kassalådan - det skulle ju vara Efitbilder - men det kan jag säga, att det var bara att glömma den saken!

När arbetsdagen var tillända stod vi ute på lagret och jag talade om för henne hur otroligt bra det hade gått att kampera tillsammans och hur imponerad jag var av hennes lugn .., jag sa också att hon inte skulle tro att jag var arg eller nåt sånt när jag får bråttom och kanske pratar fort .., och att det här att jag repeterar med henne när det gäller postärenden och spel, ja, det är bara för hennes eget bästa - så att hon får den där känslan av att kunna - även om det tar tid.
Rar och fin är hon .., vänlig mot kunderna och har ett så varmt leende.

Även i morgon arbetar vi två kväll; då ska vi öva på tidningsreturerna och hur man hanterar den biten. Men ni förstår så mycket det är att lära sig. Att skilja på alla brödsorter som har olika plu-nummer .., hur fungerar det med Svenska Spel och alla olika system som finns .., posten förstås .., kreditköp, släpvagnsuthyrning, ja, det tar tid!

Pv kom och hämtade mig och hjälpte även till på slutet. Drog in blomvagnarna och allt det andra .., ja, var han en pärla!

Nu har jag duschat och ska strax knoppa!
Ajöken, sa fröken.

12 kommentarer:

Ulrika sa...

Jag brukar vakna runt 5 men idag fick jag sova till halv 8. Gött! :-)
Nu vill jag ha minst 5 Nellybilder under dagen. ;-)

Micke sa...

Haha, skrattar här åt "Precis som vanligt, alltså.." :)
Han är inte stilla i onödan PV!

Elisabet. sa...

Ulrika: det är hopplöst! Pv ställer väckaren på fem, men jag vaknar alltid innan dess, medan han som ska upp, sover gott ,-)

Micke: ja, nu uppdaterar jag inte riktigt lika flitigt som tidigare, men då var det nog minst ett foto i timmen ,-)
Och du har rätt om PV.

Tinnan sa...

Tack för påminnelsen om att använda färska örter i tekoppen. Hade helt glömt hur gott det är... Och vackert!

Vonkis sa...

Vaknade också okristligt tidigt idag men vägrade kliv upp och lyckades faktiskt somna om. Väldigt vackert med färsk mynta till te.

Elisabet. sa...

Tinnan och Vonkis: jag är egentligen ingen tedrickare, men just det här teet, det fullkomligt älskar jag!

mossfolk sa...

Jag blir så sugen på en drivbänk när du skriver om det... Men det får nog bli nästa års projekt.
Och så händig han är, pv!

Annika sa...

Vaknade också väldigt tidigt i morse lade dock in första bilden 2 timmar senare. Ibland är man lite sen tänd.

Hanna sa...

Åh hoppas det går bra på jobbet! Jag jobbade 11 timmar igår...

Ariella sa...

Hej
Kikar in på din söndag

Guy sa...

Jag kollade Per Olof Hansson på skoj och vi är släkt.
https://www.geni.com/people/Per-Olof-Hansson/6000000007436609436

Hälsningar
Guy

Sofia sa...

Kikar in på din dag och minns med glädje de åren då jag jobbade i butik...