onsdag 21 september 2016

"Ja, jag såg ju bilen komma från åkern till ...."

Inte hennes klädstreck ....

Idag har jag besökt det vackraste hem jag någonsin har skådat! 
Tänk er en rödmålad länga och där du har fri sikt längs hela huset, ja, i alla fall i det närmaste! 
Och tänk er 40-talsmöbler och vita linnegardiner och inte en pryl i onödan och tänk er en oljemålning med en familj som tar upp potatis på åkern och andra, svartvita fotografier, inom glas och ram. 

Tänk er prunkande rabatter .., ett päronträd som mest liknade en benjaminfikus (päronen var knubbiga och påminde i formen om Astrid Lindgrens Karlsson på taket, dom var av sorten Greve Moltke, fick jag veta), tänk er också ett klädstreck där vita trosor hänger på parad och på exakt avstånd och tänk er en jättelik lagård som är välhållen - men tom - och som pricken över i kan ni ju tänka er en rar kvinna som är sjuttio år och hennes syster och ett köksbord som är dukat till lunch och en köttgryta på spisen. 

Där tittade jag alltså in i dag och en av kvinnorna var hon som blev så förskräckt när vi igårkväll kom körande från helt fel håll och svängde in på gården, då, när jag knackade på dörren och ville fråga om hon möjligen visste var herr Johansson bodde.

Nu ville jag be henne om förlåtelse och hon var så otroligt rar och fin och sa "kom ska jag visa dig ..." och jag fick gå husesyn och hon pekade på tavlan och sa att potatisplockarna, ja, det var hon själv som lillflicka och där var hennes syster och så brodern som dog alldeles för tidigt och där var pappan och mamman också förstås.
Och hästen.

Sååå bra kändes det att ha varit hos henne! 
Så mycket värme! 


Efteråt blev det kaffe i friherrinnans körsbärslund (det låter väl nåt ...) och efter en stunds prat om minnet som sviktar allt oftare - jag kämpade nog i en halvtimme med att komma ihåg namnet på Skurup (gick alfabetet upp och ner sa att det är inte Skillinge, men nånting sånt ...), en ort inte långt ifrån Ystad i Skåne - tog vi ett låååångt dopp i nere havet. 

Kanske är det arton grader just nu .., och efteråt, när vi körde hem till Stensjö för att hämta min plånbok, kunde jag konstatera att jag nu har börjat få lika kritvita fingrar som min rödvitrandiga syster, ja, när hon fryser! 

Tänk, så olika det kan vara med hur man upplever värme eller kyla!
Friherrinnan är, oavsett hur länge hon badar, alltid varm om händerna, medan jag själv är iiiisande kall och det tar lång tid innan cirkulationen är igång! 

Nu blir det fisksoppa till middag .., solen strålar ännu .., rödhaken hoppar omkring bland vinrankan här utanför .., harry väntar på husse .., och jag lyssnar till Mariza som sjunger "Maria Lisboa", helt ljuvlig musik som gör åtminstone mitt hjärta glatt. 




 

1 kommentar:

Eva i Tyresö sa...

Å din fisksoppa!!!!
Akta dig! Vi kommer nästa vecka!
Kram!