lördag 17 september 2016

Tvärhopp till lördag ....

Spänstiga snart 80-åringar ....

Torsdag på jobbet.
Jag har förmiddagspass - som är så himla roligt - men är totalt döslut när klockan är ett och det är knappt att jag tar mig till bilen.
Benet sprängvärker!
När friherrinnan ringer och frågar om vi ska ta ett dopp, tvekar jag.
Nej, hur skulle jag orka .., och vi som är bortbjudna på kvällen, till före detta grannarna.

Nåja, det blir såväl dopp (nytt liv, i alla fall för ett tag) och senare middag hos Gun och Göran som har köpt ett litet, litet sommarhus - ett av oändligt många som alla ser likadana ut - i Tylösand.
Tänk, att 24 kvm kan bli till ett fullt fungerande hem, åtminstone sommartid!

Vi äter ljuvlig middag på deras uteplats och sen blir det kaffe och mjuk kaka nere på stranden.
Där är hundratals människor som sitter i sanden och njuter av utsikten eller äter kvällsmat tillsammans och där är ungdomar och äldre som badar eller surfar på "stå-upp-brädor" och där är andra som valt att slå sig ned på klipphällarna.
Solen går ned över Tylön en bit bort.
Det är nästan magiskt.

Väl hemkommen blommar all trötthet ut rejält och nu har halsontet satt in på allvar.
Och huvudet känns som skulle det sprängas och gå i små bitar!
Sover dåligt; ja, nästan inte alls.
Går ner i köket och hämtar Strepsils och Iprén.
Dricker vatten.
Lyssnar till reprisen av Nordegren & Epstein.
Pv sover gott.

Tröstehund

På fredag har jag eftermiddagspass, men ringer till jobbet och frågar om där finns någon enda som kan tänka sig ta mitt pass? Stackars Marie får kämpa och vid tolvtiden sms:ar jag och säger att man dör väl inte av jobba även om det känns eländigt, jag kan ta mina timmar och gå på piller, men får genast ett svar att hon har löst det hela.
"Inte ska man jobba när man är sjuk Bettan!" skriver hon.
Det är inte långt ifrån att jag börjar gråta och bara en stund senare somnar jag på soffan och sover i flera timmar, rakt av.
Nere vid fotänden ligger Nelly -  precis hela tiden ligger hon där -.


Idag är det lördag.
Ledig helg.
Tröttheten förvandlades till dunderförkylning - jaha ja, det borde man ha anat - men nu är jag ledig och ingen behöver i alla fall ta mitt pass; då slipper man den ångesten.

På stranden i torsdags pratade vi om det här med jobb och tankar på jobb, ja, det var friherrinnan och jag själv. Jag sa att nästan all ledig tid tänker jag på jobbet, i alla fall alldeles onödigt mycket. Det är ju fullkomligt vansinnigt; det är jag förstås medveten om, men det har nu alltid varit så.

Men  t ä n k .., bara  t ä n k   så mycket utrymme i hjärnan som kommer att frigöras den dagen jag inte längre finns på schemat!

"Så har det inte alls varit för mig, jag har kunnat koppla bort jobbet så snart jag åkt hemåt", säger hon.

Det är väl så det ska vara, förstås.

Och idag lördag.
Så härligt.
Solen strålar .., den där högsommarvärmen tycks aldrig ta slut.
DN i postlådan.
Den är tunnare än vanligt och ovanligt intetsägande, men reportaget (av Helena Danielsson Neppelberg) om människor som arbetar i andras hem - städerskor, hantverkare osv - är himla intressant!
Läckert illustrerad är den också; av Anna Bodin.

Och så vill jag bara säga två saker till: Christel i Skåne .., jo, men sååå välkommen är du att komma och vinterbada med oss och du anar inte så gott fika friherrinnan ska bjuda på, kanske nere på stranden! Det var den första saken.
Den andra handlar om Anne i Mantorp, som på ett härligt vykort (precis min smak, Anne!) skriver att "nu har hon äntligen bestämt sig, nästa sommar ska hon komma på besök till landet Halland!" Säkert ska hon också bada!
Ni är såååå välkomnma!


6 kommentarer:

Anonym sa...

Klart jag ska bada! Har börja kika efter ny baddräkt redan.

Anonym sa...

Skulle väl skriva under min kommentar också, alltså

Kram/Anne i Mantorp

Bert Bodin sa...

Krya på dig.

Och som hemläxa får du i uppgift att lära dig friherrinnans princip: Jobbet lämnar man på jobbet.
Som personalansvarig genom åren har jag flera gånger fått "rehabba" personal som bränt ut sig för att de inte vågat sluta tänka på jobbet efter arbetstid.

Turtlan sa...

Jag borde ju också "masa" mig på tur till Gula Huset. Men bada i kallare än 16-17 C..., nja säger jag då!

Krya på dig kära du!

Elisabet. sa...

Anne i Mantorp och Turtlan: ni är sååå välkomna, men det vet ni ju om!

Bert: ja, jag tror att det är tämligen lönlöst att försöka ändra på mig nu; så här har det varit mest hela yrkeslivet. Men inte på när jag har semester .., då kan jag verkligen släppa hela rubbet. Och ja, jag håller helt och hållet med, det är galenskap att ha det så här, men det är nog en läggningsfråga, tror jag.

Ruta Ett sa...

Jag var som du, Elisabet, och levde med jobbet dygnet runt, men som du vet straffades jag hårt för det! Var rädd om dig!
Kraaaaam