fredag 2 december 2016

En fredag .....


Vad gör man då?

Ja, man gör inte mer än man har lust med, i alla fall när man är ledig.
Liiite - men bara lite - tänker man på dom som arbetar i affären.
I måndags kom två såna här smockfulla postburar och med mängder av tunga paket (men inte tyngre än tjugo kilo, mer får dom inte väga) och det var nog den där Svarta Fredagen som var orsaken; kanske hade alla kastat sig över nätet och beställt extrabilliga julklappar?
Buren på bilden är ändå inte fylld till brädden; det var dom två vi fick.
S p r ä n g f y l l d a.


Nej, inte ett dugg tänker man på postburar, däremot skänker man flera tankar till barnbarnet, han som om ett halvår förhoppningsvis har körkort och kan skjutsa sin mormor till affären och som nu praktiserar i kassan i en livsmedelsbutik. 
Extrajobb är väl det bästa som finns för tonåringar!

"Hej min kollega!" sa han när jag ringde upp igårkväll.
Och så pratade vi om plu-nummer och han berättade att efter tre timmars debut i kassan, var han tämligen mör. Mest i huvudet. 

Om ett och ett halvt år tar han studenten, denne underbare unge man!

Och mera ...?

Tja, man gör fisksoppa (ingen kolja, fick ta torsk i stället, men den faller sönder betydligt mer .., nåja, lax och torsk går ändå an) ..., och tillsammans med pv (vi har besökt återvinningen och klarat oss utan att det blev alltför dålig stämning i bilen ,-) stannade vi till hos friherrinnan som bjöd på kaffe och hembakade kakor, allt medan en brasa brann så fint i kakelugnen. 

Genom hennes vardagsrumsfönster kunde vi se en orangefärgad horisont där borta vid havet till.

I skrivande stund pågår avfrostning av den lilla frysen i köket.
Och strax börjar På Spåret. 
Vilken härlig kväll! 

3 kommentarer:

mossfolk sa...

Oj, när blev han så stor?! tänkte jag. Och kände mig i nästa stund som en riktig tant.

Haha, här skulle vi också ha en härlig kväll. Var tanken. En tillsammanskväll.
Storebror somnade bums i sin säng. Lillebror sover i sin. Cosmoshunden och Chatterkatten har också gått upp och lagt sig... och maken, tja han sover som en stock i storebrors säng.
Ja och här sitter jag. Och har en härlig kväll. Om än bara tillsammans med mig själv ;)

Turtlan sa...

Här sitter en av två i soffan, dvs jag. Den andre vid skrivbordet och datorn några meter bort. Dvs M.

Så är oftast våra kvällar :-)

Elisabet. sa...

mossfolk: ja du, det tänker jag också ..., när blev dom så vuxna? Det där du berättar om, var en ständig sanning för oss när Anders var liten. En av oss gjorde honom sällskap upp för att läsa en saga och sen var det godnatt ,-)

Turtlan: så duktiga dom var debutanterna! Helt klart imponerad blev vi!