torsdag 11 januari 2018

Nästan som på zoo ...


En stilla och vilsam torsdag, lägg därtill ledig dag.
Nummer två av tre.
Pratar med friherrinnan som fått sitt huvud magnetröntgat och förmodligen inväntar svar, ja, hon lät nästan som vanligt idag. Kanske får jag åka och hämta hem henne senare?
Nelly har sovit mest hela förmiddagen och sover ännu och den här bädden som inte alls var särskilt populär från en början, där ligger hon ofta numera.
Lillgumman.


I vardagsrummet har Shejken och Harry tagit plats.
Den ene i loppisfåtöljen (där friherrinnan alltid sitter när hon är på besök) och den andre på soffan.
En stor kudde har krafsats ner på golvet.


Och här, där jag sitter och skriver och lyssnar till P4-Stockholm (ganska trevlig musik och när lyssnade jag till nånting annat än P1 det senaste året ...?!) har jag sällskap av herr Domherre.
Det var en julklapp från min systerdotter och jag tycker så mycket om den.
Och om henne.
Och sju dagar fyller hon femtioett.



Domherren i sin tur har sällskap av katten från Ystad som sover så gott på fönsterbrädan.
Den sover för evigt alltid.



Och sällskap har den även av herr eller fru Svala - tillverkad av någon människa i Kina - och jag funderar ofta över vem som har suttit där och snidat med sin kniv för att få till det rätta stuket. Hur lång tid tar det? Kanske sågas själva delarna ut först och så finputsas det med kniv, eller vad tror ni som är händiga?
Den svalan inköptes i Sälen.


Stackars kapten Haddock har legat så här i den lilla vita skålen i flera veckors tid.
Någon (säkert sonen) hade fäst honom vid ett av ljusen i den älsklingsljusstaken, men så hamnade den enarmade kaptenen i skålen i stället. Säkerligen var det aningen mer trivsamt att sitta fastklamrad vid ett julgransljus.

Ungefär så är det här just nu.

4 kommentarer:

Ulrika sa...

Nellyhjärtat, åh som jag längtar efter att träffa henne igen!

En puss ska du få, Nelly, när vi ses nästa månad. Det får du stå ut med. :)

Ruta Ett sa...

Det är verkligen lugnt i lägret, som min morbror brukade säga. Skönt!
Morbror var också träsnidare och konsthantverkare och sågade alltid ut "ämnen" först på cirkelsåg och sen täljde han fram själva formen, filade och putsad flera gånger och se...till sist kom det fram en gås eller en Nils Holgersson-gåsapåg eller något annat! Hans alster var godkända av Svensk slöjd och han var med på flera utställningar med sina "gubbar" och gäss.
Apropå den kinesiska svalan.

Elisabet. sa...

Ulrika: ja, hon hälsar att hon ser verkligen fram emot besöket!

Ruta Ett: det förklarar ju det mesta .., du har konstnärliga gener rakt ner i blodomloppet!

Eva i Tyresö sa...

Å vad jag längtar efter er, myset i vardagsrummet , hundarna o allt!
Stor kram i mörkret!
Eva o Ulf