onsdag 29 maj 2019

Nya tider ...


För fem, sex år sedan hade några dagars blogguppehåll inneburit att jag legat medvetslös på ett sjukhus, helt oförmögen att komma i närheten av ett tangentbord.
Nu upptäcker jag att jag inte rört samma tangentbord på två hela dagar!
Och överlevt har jag gjort också.
K a n   man tänka sig!

I måndags vid fyratiden, då fick vi hemifrånbesök!
Det var Egon och Eva-Britt som bor i Laholm och så Ingela som är ute på en liten roadtrip.
Flera timmar tillsammans i uterummet blev det .., räkgryta och rabarberpaj (denna ständiga rabarberpaj) och såå trivsamt att sitta tillsammans med människor som har hela bakgrunden.
Och så förstås att få veta vad som har hänt hemma i Malå.
Så mycket som man inte vet; som man inte hade en aning om!

Halv tio åkte dom hem till Laholm (missade medicintiden med en och en halv timme) och i Gunnars rum fick nu Ingela härbärgera sig.
Så blev det tisdag (och ja, jag vet att det är onsdag idag ,-) och vi tog bilen och åkte norrut, till Grimsholmen, kanske en mil lite drygt härifrån.

Vi började med ett besök på Solhaga bageri, där matsäcken fixades.
Kaffet hade vi i termosen.


Om ni bara visste hur vackert där är ..., ja, på Grimsholmen, alltså!
Och där går nyfikna kossor och betar (vi undrade varför dom inte tar det högre gräset först, utan hela tiden går och nafsar i det gräs som är så vansinnigt kort!) och det blåste friskt, men det gör det ju nästan alltid här vid kusten.


Ja, det var ljuvligt.
Lättsamt, på så många sätt.


Här sitter Ingela och kalasar på den varma mackan; den som var som en hel lunch.


En som tyckte att det här med mackor såg gott ut, för att inte säga vad som nu fanns i termosen .., det var kossa nr 900. Hon till och med böjde sig fram och tänkte ta av korken!


På väg tillbaka till bilen, så mötte vi dom här kvinnorna som stod och tittade på informationsskylten vad gällde olika sorters fåglar i reservatet. Jag kunde urskilja några enstaka ord och frågade om dom var från Holland? Jo, det var dom!

Det visade sig att dom båda arbetarsom lärare och nu cyklade Kattegattleden och skulle skriva om just den! Och vi pratade om det här med att - eller jag kom ihåg det här att nånstans i Älvdalen i Dalarna där finns en riktigt gammal dialekt och när dom som talar den dialekten kommer till ett specifikt område i Holland, då förstår människorna varandra så bra, det är så många liknande ord -

Och kvinnan till vänster, hon berättade att ett sånt ord är MYGGBETT.
(Det hade dom upptäckt under besöket i Danmark).

Ingela som kan det här med språk, förklarade för oss vad det handlade om.
Men det är ju mycket som är likt även nu; jag tänkte när vi besökte Amsterdam att det borde inte vara världens svåraste sak att lära sig att förstå holländska (kanske värre att uttrycka sig).

Sen hemåt.
Ringde friherrinnan som kom hit och åt uppvärmd .., ja, jag vågar knappt skriva det, jo, rabarberpaj och så glass till den .., och det var som alltid trivsamt, även om Shejken var på sämre humör och mest ville åka hem.

Nu onsdag, alltså.
I Trelleborg är det kalas för Kerstin Hedgren - GRATTIS på födelsedagen!! - och det är lika blåsigt idag. Ska så småningom skjutsa Ingela till tåget i Falkenberg, men först måste bilen fixas - den är på verkstad i Gullbrandstorp -. Vi fick påbackning av besiktningsmannen, men så får man sms från verkstaden att bromsbeläggen är helt slut "dom har missat det på besiktningen" och en undran om dom ska åtgärda detta? Så utlämnad man är. Jo, vi fick en bild, men det kan ju vara från vilken bil som helst. Det blev ett "ja"; pv tyckte sig väl inte ha något val.


Och nu på morgonen hände det - äntligen -!!!


Ekorren fattade galoppen! 
Stor glädje!!

13 kommentarer:

Rexxie sa...

Fast... det är nästan så att jag har suttit och undrat om SOS tar emot anmälningar om att ens favoritbloggare har försvunnit?!

Elisabet. sa...

Rexxie: vet du Anders, helt ärligt tror man inte att nån läser, så man tänker att det spelar ändå ingen roll. Då blir man jätteglad när man läser dina rader!

Bert Bodin sa...

Skäms!

Jag och Anders har ju haft telefonkonferens om hur vi skulle göra.
Missing people, eller....?

Babsan sa...

Här är också en som undrat.......😂

Cecilia i Houston sa...

Jag med :-), det är tur att du finns på Instagram.

Lena i Östersund sa...

Har också undrat...men såg att du fanns på Instagram och blev lugn. Åh, vet du jag är väldigt förtjust i kor 😍🐄🌸

mossfolk sa...

Jag är förvisso hemskt dålig på att kommentera men är här och läser varendaste dag!

Till Saaben hade vi en verkstad där de alltid hittade extra fel som var livsfarliga att inte åtgärda. När det för tredje gången blev dubbelt så dyrt och de dessutom inte hade hört av sig eftersom bilen, enligt dem, inte hade varit i körbart skick om det inte hade fixats, då fick vi nog och bytte verkstad.

Vilka härliga dagar ni verkar ha haft!

Elisabet. sa...

Bert Bodin, Babsan, Cecilia i Houston, Lena i Östersund och mossfolk: så roligt att ni lämnade ett avtryck! Tack!! Och mossfolk igen: det var som dom sa på verkstan, sa pv .., Toyota hade - när det var service för ett år sedan - sagt att bromsarna skulle klara sig nåt halvår-år ytterligare, men sen var de dags att byta.

Anonym sa...

Jag har också saknat den dagliga bloggen, men jag visste ju att du skulle ha besök, så jag tänkte att jag får väl sjå mig som det heter. Vad är det som hänger i blåa bandet bredvid ekorrmataren? ellem

Elisabet. sa...

ellem: jag skrev inte för att få "åååå, såklart jag läser din blogg!" , det kan man nästan tro, men så var det INTE. Och jag tänkte precis som du, att dom flesta läser ju ändå instagram :)
Det där blå bandet ., jag hängde ut nån fläsksvål tidigare i vintras och då trädde jag bandet genom svålen.

Bert Bodin sa...

Och jag har viss aversion mot att läsa långa texter på Instagram. Jobbigt. Ingen layout, ingen styckeindelning eller rubriker.

strandskatan sa...

Dina berättelser är så ljuvliga :-)
Varma hälsningar

Elisabet. sa...

Bert Bodin: nej, det är nog inte många som orkar med såna - jag tillhör ju dem som skriver långt - men jag är tacksam för dem som orkar. Tar det inte så allvarligt. Är ju ingen journalist.

strandskatan: oj, så länge sedan jag såg dig! Är du i affären någon gång? (Tack för vänliga ord).