torsdag 30 januari 2020

Från Hulabäcks hage och hem ....


Idag blev det en lite annorlunda förmiddag.
Friherrinnan ringer nämligen och undrar om jag kan tänka mig att skjutsa henne till Falkenberg (hennes bil är på reparation), men eftersom jag inte hunnit rasta Harry, säger jag att hon kan ta bilen, jag kommer med den till Steninge och så hoppar jag av efter någon kilometer och så får såväl Harry som jag själv frisk luft.
Så det gör vi.

Passerar den snart färdiga Steningeskolan, belägen någon kilometer norr om Steninge. Den ska väl vara klar till påsk, tror friherrinnan.
Jag är såå imponerad över att man även har tänkt på omgivningen.
En lång häck med vad jag tror är bokharabinda, har kommit på plats.
(Men det är nog avenbok).


Och mängder med cykelställ! (Till vänster om containern)!
På höger sida om skolan finns även lekplatser.


Här syns det dåligt, men ni ser ju i alla fall stöttorna till träden som planterats, längs staketet.
Så fint det kommer att bli när det är klart, eller kanske om några år, när allt vuxit upp!
På andra sidan vägen finns havet.


Ja, ungefär så här blir utsikten.
Vår, sommar och höst går mängder med får här i hagen.


Vi går ner i hagen, men det är lerigt och halt, så det blir inte ända ner till vattnet.
Harry är nästan stirrig av alla nya dofter.
Vid en buske reser han ragg och börjar morra .., kanske är det doften av den här hanhunden som brukar gå där med sin matte; hon som är moster till mina barns pappa. Kanske har han varit där och lyft på benet, på just  d e n  tuvan.


Jag har bevisligen många dåliga egenskaper, men avundsjuka är inte nånting som utmärker mig.
M e n ...när jag passerar små sommarstugor där ägarna kan sitta och titta ut över havet, så där så inget skymmer mellan huset och havet .., då kan jag känna ett stygn av .., ja, men nog vooore det ju ändå ganska trevligt att ha det så!


När jag passerat Lilla Skipås och gått ytterligare en bit, svänger jag vänster och vi tar sista sträckan via sommarstugorna som ligger ovanför oss. Den här grinden gör mig alltid förbryllad. En grind utan nånting på ömse sidor, men det är klart, det hindrar ju i alla fall bilar att köra in.


Och jag upptäcker en gren som liksom växer rakt ut från en stor sten!


Och jag upptäcker en sååå vacker sten som liksom är byggd i lager-på-lager!


Och en myrstack där någon varit och rotat.
Och jag ser knoppande vildkaprifol och hör gröngölingar och en massa kråktjatter.


Så är vi hemma på Ejdervägen och nu har utbyggnaden av Ecke och Britts lillstuga tagit fart. Det blir en rejäl utbyggnad.


Förutom "Polska ambasssadens" gräsmatta (som är evigt knallgrön) tror jag inte jag har skådat en frodigare gräsmatta (eller moss-matta) än hos grannen, dom som bara är här några veckor per år, ja, kanske en månad.
Det är helt makalöst vilken grönska!!
I den gamla björken - som vi alltid väntar ska dråsa omkull i någon höststorm - där gömmer nötväckorna sina solrosfrön.
Vildroshäcken är gänglig och spretig.
Tidigare ägarna -  Gun och Göran - brukade klippa ner den till botten på hösten eller våren, nu växer den lite som den vill.


Och så .., på hemväg, hittar Harry den pinne som han precis på pricken vet var han har!
Det är lika fascinerande var gång ..., och glädjen när den ligger kvar!
I morgon är det alltså dags för besök hos Hallands Djursjukhus, inför det som mest troligt blir en amputation av hans svans. Det blir nog inget alls kvar. Ja, ja. Värre saker har hänt här i världen.

Det blev ett som vanligt långt inlägg, men mest bilder.
Medaljerna till den som orkat läsa hit ner, ja, dom har sedan länge tagit slut, det får bli nån slags virtuella belöningar!

Medan jag har suttit här och skrivit, har jag även ätit lunch, pratat med friherrinnan (som ville påminna om min tid hos tandhygienisten och till min lycka visade den sig vara en vecka senare än jag trodde!!) och gosat lite med harry, fast inte allt på en gång. Och så har jag lyssnat till den här låten. 
Och har man inte förstått det innan, så förstår man det nu, hur svårt han hade det.