lördag 18 april 2020

Lördag ..., arbetsdag.


Ja, inte för mig, men för pv.
Nu byggs det en väggfast säng i det lilla rummet.
I eftermiddag ska väl det tredje lasset ved hämtas; eller det som  s k a  bli ved.

Vad gör jag själv?
Tja .., gratulerar mannen från Vaplan på födelsedagen - idag blir han sjuttiofem - inte var det väl sååå länge sedan han fyllde sjuttio och fick resan till Sydafrika?
Eller .., jo, det känns i och för sig som länge sedan.
Grattis Gunnar!


Läser DN och Svenska Dagbladet och kommer osökt att tänka på madamen i Porto, när jag kommer till den här artikeln.
Lägger in en länk här - den handlar också om Portugal och hur man där handskats med viruset - men vet inte om någon som inte är prenumerant kan läsa den.
Jag gör ett försök i alla fall.


Solen skiner och himlen är ljust, ljust, ljust blå, men vinden är isig.
Kaffe får vi dricka när vi sitter i någorlunda lä, men några timmar senare är allt som vanligt igen; det vill säga .., det är isigt i vinden.


Åker och handlar i affären.
Det är många bilar på parkeringen och Harry och jag själv väntar medan husse går in.
Han blir borta i vad som känns som en halv evighet och när han kommer (då har jag fått kramp i vänster lår) berättar han om ett telefonsamtal från Skåne, ja, det gällde en båtmotor, dock inte hans egen. Jaha, på det viset.

Människor kommer och går.
Någon parkerar alldeles intill där jag sitter .., men på något sätt är man nästan osynlig i bilen och Harry sover gott i baksätet. Ser andra kunder ge sig av. Någon tar på sig bältet först efter att ha kört ut från parkeringen (så gör pv  a l l t i d), andra så snart dom sätter sig bakom ratten.
En man fumlar när han ska låsa upp bilen och håller på att trilla omkull.
Jag hör hur irriterad han blir på sig själv.

Och där åker Mange förbi .., kanske har han hälsat på sin mamma som nu bor ensam i huset, då maken sedan någon tid tillbaka hamnat på ett äldreboende. Mange är tio år yngre än jag själv och jag känner igen hur det var i den åldern .., för min del med mamma som blev dement.
Då, när barnen är vuxna och ett annat slags liv tar vid. .
Det är då man blir mamma eller pappa till sina egna föräldrar.
Fanns den tanken alls i ens huvud när man var yngre?
Allt blir omvänt.

Och nu är klockan lite över tre och jag blir som vanligt totalt  d ä c k a d.
Inte ens en kopp kaffe väckte livsandarna.
Mot DN:s korsord framåt marsch!

6 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Nej SvD är inte läsbar som ickeprenumerant.

Och säkerhetsbältet sätter man på sig innan man sätter startnyckeln i låset. Såklart! 😇

Rexxie sa...

Njae, man sätter nyckeln i låset men startar inte motorn innan man satt på sig bältet!

Elisabet. sa...

Bert Bodin: instämmer tillfullo med er två herrar.

Elisabet. sa...

Ps. Men jJag gör nog på ett tredje sätt, startar bilen och tar genast på bältet. Ds

Anonym sa...

Det händer att jag tagit på mig bältet när jag backar ut ur garaget. Sitter alltså fast när jag ska kliva ur för att stänga garagedörren. Reflexrörelse! ellem

Elisabet. sa...

ellem: ,-)
Jag var ju själv med om en bilolycka som sextonåring, då det INTE fanns några bälten i den PV vi åkte i. Jag slog huvudet i instrumentbrädan, krossade näsan och chauffören flög - likt en projektil - ut genom fönstret. Tidningen Västerbottens Kuriren skrev att "det får anses vara ett mirakel att ungdomarna klarade sig med livet i behåll". Gissa, om jag är noga med bältet.