söndag 23 maj 2021

Djurbloggen ....

Ösregn ute hela dagen (hittills ...) och vare sig hund eller katt (eller någon annan) tycker att detta med promenader eller vanlig utevistelse är nåt att stå efter. Öppnar vi ytterdörren till Sigge, hoppar han baklänges och blir kvar inne. Jamande.

Harry har varit tvungen att följa husse på pinkrunda - han har inget val - men efteråt ser det ut så här. Harry-Parry. Han sover mest numera. Busar till någon enstaka gång, men annars är det lugna puckar. Så innerligt älskad.


Körde till Slöinge i morse och tänkte hela tiden på hur mycket jag trivs med att bo i en miljö fylld av hästar, får, höns och kor; inte minst kor! 


Som här i Vastad som är en liten pickela-by med bara några hus. 
Undrar vad kon till höger har på sina ben ..., dom här röda banden?
Samma bilder lade jag in på instagram och då skrev min kusin Agnetha att "ser ju ut som mormor Bettys fjällkor!" 
Kanske. 
Men jag minns mormors kor som vitare än dom här. 


Ja, jag tycker verkligen om kor. Kanske för att där finns så många härliga minnen från mormor i Dikanäs och dagar när jag fick följa mamma när hon mjölkade - allt för att underlätta för mormor som då var till åren kommen - de gånger vi var uppe på besök; ofta över dagen bara. 

Jag minns hur det lät när mamma öppnade dörren in där korna stod .., och småkalvar i kätten på vänster sida och slafset när dom sög på fingrarna och hur man kände räfflorna i gommen och skum-slemmet på fingrarna efteråt. 

Allt hos mormor andades trygghet. 
Doft av potatis och hur det eldades i järnspisen och badrummet med det där emaljerade plåtskåpet med en rund knopp som man öppnade med och salen med uppstoppade sjöfåglar - morbror Olaf var en hängiven jägare -. 
Alla var snälla. 

Vilken gåva att ha fått dom här minnena och alldeles gratis dessutom.


Bilden: hos mormor ..., farstukvisten med all humle. 

Vad gör vi nu?
Jo, vi sitter mitt emot varandra och skriver på var sitt tangentbord .., och jag ser en ekorre i eken och det brinner ett ljus på rumsbordet. 

Kanske ska jag försöka boka tid för vaccinering nu i veckan?
Nu är det gjort. I mitten av juni fanns en tid för oss båda. Då är det nästan fyra månader sedan vi blev sjuka. 

13 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Du måste låta oss få veta vad en "linte pickela-by" är.

Elisabet. sa...

Bert Bodin: det är ju tur att man skylla på lite hjärntrötthet (gills det öht ännu?). Det ska vara liten pickela-by.

Bert Bodin sa...

Aha! Men eftersom jag aldrig hört begreppet "pickela-by", så reflekterade jag heller inte över "linte".

Vad betyder pickela-by? Är det malåiska, eller götaländska? 😉

-B- sa...

Kuene på bildet er av rasen Holstein

Elisabet. sa...

Bert Bodin: "pickela-liten" är för mig jätteliten och jag har ingen aning var det kommer ifrån?

Bente: tack som berättade!

Elisabet Sandberg sa...

Tack för att du skrev om Dikanäs igen!Jag har grubblat och försökt komma på varför jag kände igen namnet och det är ju härifrån:)
En av mina kunder (jag har en liten cykelaffär) berättade om delar av sin barndom i just Dikanäs. Hans familj bodde i vildmarken drygt en mil därifrån. Ingen farbar väg dit, så under skolåret bodde han inackorderad hos släktingar i Dikanäs. Han berättade också att det var inte alla skolbarn som hade turen att ha släktingar att bo hos, så de fick bo i vad som kallades arbetshuset. Där fick de sköta allt själva Elda, hämta vatten osv.
Det var så fascinerande att lyssna till hans minnen. Jag älskar att höra människor berätta!
Hälsningar Elisabet

Rexxie sa...

Hänger nog ihop med "pickel" som enligt SAOB betyder "småsaker, smått o. gott, grejor, ”jox”. Att han hadde flerfaldiga låder i chiffonjén .. proppfulla mä bägare å skedar å klocker å annat pickel."

annannan sa...

De röda banden torde vara en signal till den som mjölkar. Om man mjölkar i mjökgrop så står man nedsänkt i förhållande till korna och ser mest ben och juver. Inte en chans att se öronmärken med nummer, och korna kommer i den ordning de själv bestämmer, så det kan man inte heller gå efter.

Om kon får behandling av något slag så får mjölken inte gå i tanken eftersom läkemedel går över i mjölken. Det måste den som mjölkar ha uppsyn över.

mvh husdjursagronomen

annannan sa...

Korna är säkert mycket större än fjällkorna, för det är Holstein-kor, och de har blivit större på de tjugo år som gått sedan jag hade någon regelbunden kontakt med fjällkor. Fjällkor är naturligt kulliga = utan horn, medan korna på bilden säkert blivit avhornade då de var kalvar. Under lokalbedövning (numera!) bränner man bort hornanlaget så att hornet inte växer ut. För trettio år sedan när många kor fortfarande stod uppbundna vintertid var det vanligare att korna hade hornen kvar, men när de går tillsammans i lösdrift så är det stor risk att de skadar varandra med hornen, så det är därför man avhornar dem.

annannan sa...

Nu blev det rörigt. Jag menar att holsteinkorna blivit mycket större under de tjugo år som gått sedan jag hade regelbunden kontakt med mjölkkor.

Elisabet. sa...

Elisabet Sandberg, Rexxie och annannan: förlåt att jag inte svarat på era kommentarer! Jag får inte längre mejl där det står att någon kommenterat och då blir det så här!

Elisabet Sandberg: tack som berättade så fint om Dikanäs!

Rexxie: FANTASTISKT! Hade själv noll koll på detta!

Annannan: ni är underbara med alla era kunskaper! Tack som berättade. Det låter ju logiskt med dom röda banden då.

Bert Bodin sa...

Kanske ligger kommentarer i "junk mail", "skräppost", "spam", eller va du nu har för mappar i ditt mejlsystem. Dina kommentarer hos mig verkar slumpvis ibland hamna där. Andra gånger hamnar de precis där de ska; i inkorgen.

Vad det sedan beror på - ja det kan vi nog aldrig få veta. Tror jag.

Elisabet. sa...

Bert Bodin: nej, här gick det ju bra!