torsdag 10 mars 2022

 Energi eller Energy ....


Torsdag. 
Mulet ute, men inte kyligt. 
Tar Harry och går till Stora Skipås och inte en människa möter vi. 
Känns bra med orken. 
Det blir totalt en promenad på drygt fyra kilometer. 

Tänker .. medan vi går där och Harry nosar på i alla fall vartannat grässtrå .., ja, jag tänker på gårdagens besök på vårdcentralen och på min namne sjuksköterskan - hon är den första som öht tagit upp detta med covid och eventuella biverkningar. 

"Elisabet, jag läste i din journal och förstår att du måste ha varit såå sjuk ..", säger hon. 

Det är inte bara det att hon tar upp det; hon säger det så  s n ä l l t. 

Å, jag blev så obegripligt rörd .., det var inte långt ifrån att jag började gråta.


Vid Stora Skipås vänder vi hemåt och en stor röd traktor som passerat oss på ditvägen, kommer nu tillbaka med ett lass bräddyllt med jord. 

Och djurtransportbilen kör förbi oss och återigen skymtar jag grisar bakom gallerförsedda öppningar. 

I vårt kylskåp finns såväl fläskytterfilé som hel karré. 
Det tänker jag också på. 

Kommer hem. 
Pv hör av sig. 
I eftermiddag ska han hämta Edvin på förskolan och sen blir det väl hinderbana hemma i lägenheten, förmodar jag .., det som Edvin tyckte var så vansinnigt roligt?
Måste vara underbart att ha barn och barnbarn så nära .., att kunna hjälpa till på det viset. 


Nå, nu återstår endast några få dagar, sen ska jag själv vara barnbarnsvakt, men norröver. 
Pv som arbetar, blir hemma förstås. 
Undrar om där är några tulpaner i huset när jag, fem dagar senare, kommer hem?

Jag  ÄLSKAR tulpaner och nog skulle jag spara en hel del pluring om jag inte alltid ville ha just tulpaner i nästan alla rum, ja, i alla fall där jag själv är. Och så den där tomheten när säsongen är tillända .., då blir det vårblommor från Moder Natur, men det brukar bli ett glapp däremellan. 

Rubriken ...?
Råkade välja en annan radiokanal än den vanliga och hamnade hos Radio Energy. 
Underbar musik, men trist med reklam, just nu för K-Rauta.

5 kommentarer:

bettan sa...

Jag tror mig känna igen den känslan av gråtmildhet som kan drabba en helt plötsligt. Den medkänslan och förståelsen från en annan person berör djupt. Har haft förmånen(får man väl ändå kalla det) att få den typ av bekräftelse och då är det svårt att inte bli tårögd. Medkänsla är fint.

Elisabet. sa...

bettan: men du kan också åstadkomma den känslan. Minns när jag första gången var på väg till Hässleholm och fick ett sms där det stod att du var med hela tiden. Det kan vara sånt man säger, men för mig betydde det sååå mycket just då.

bettan sa...

Åh men tack jag minns. Det är så betydelsefullt när man känner sig utlämnad och ensam, att nån är med hela tiden. En gång vid en stor operation hade några av mina närmsta vänner bestämt att de skulle tänka på mig fr o m en viss tid och när jag rullades in på op-salen och såg klockan på väggen, då visste jag de var med mig.

Bert Bodin sa...

Energy ljuder nästan aldrig i vår radio. Hellre Mix Megapol, som har ett bredare utbud och inte är så hysteriskt.

Elisabet. sa...

Bert Bodin: Mix Megapol lyssnar jag på i bilen ibland.