måndag 31 juli 2023

 Snart ny månad ...


Hällregn - ibland skyfall - mest hela dagen, frånsett några stunder av solsken. 

Tar Harry på promenad, medan pv cyklar till affären.  (Det är just en sån där stund när regnet håller sig borta).

Pratar med en av grannarna som klipper gräset på andra sidan vägen. Eller: han upphör med klippandet när vi närmar oss.

Hade jag mött honom någon annanstans, hade jag inte haft en aning om att det är han och hans fru som köpt huset fyra hus bort på samma sida. 

I vanliga fall bor familjen  i Halmstad, men har nu detta som sommarhus. 

Omtänksam är han också. Drar inte igång gräsklipparen, utifall att Harry skulle bli rädd. Det blir han inte. 

Han nosar försiktigt på grannens byxor och på hans högra hand, sedan lullar han vidare.

I nästa hus står en hopp-borg på tomten och där hoppar en tonårig kille hur länge som helst. En hög häck skymmer sikten, men hans huvud dyker upp med jämna mellanrum, eller rumpan, när han slår volter.  Hopp, hopp, hopp, hopp, hopp, hopp! låter det.

Tomt på parkeringen. Inte en endaste bil. 

 
För sju år sedan togs den här bilden och så här skrev jag: "När klockan var tolv var jag klar för dagen.

Handlade hos Hampus som satt i kassa tre och han sa att "ja, men Bettan det är ju för att det är fredag som det är så många kunder och så soligt och fint ute" och jag tänkte, senare när jag körde hem, att stackars Hampus vet inte att det är torsdag idag!

Kom hem och hjälpte pv att plocka bort med det han är sysselsatt med .., kände mig trött och sliten .., hade värk i benen och var stel, men så kom regnet och det var väl det förstås .,. och vi åkte till Göstas och åt middag .., pv valde som alltid deras goda hamburgare med smarrriga pommes frites, själv tog jag fisksoppa och det ångrade jag sannerligen inte! Sååå läcker! Men inget för dig kära friherrinnan, ty där var gott om timjan!

Nu mot soffan Ektorp!
Och vår tv fungerar inte. Det var ju kul." 

Numera sitter inte längre Hampus i kassan, han är läkare.

 
Tiden hastar. Nu har jag varit pensionär i snart fem år. Så mycket som har hänt. 

Tittar i skrivande stund på Axesskanalen som visar finurliga sätt att bygga sig boningar - det gäller i djurens värld -. Axess har verkligen många intressanta program! 

Klockan 20.00 visar Axess programmet "Gräshoppan och människan", en dokumentär som visar hur enorma svärmar av gräshoppor på Madagaskar kan ödelägga fattiga människors enda inkomstkällor.

Inga kommentarer: