söndag 1 oktober 2023

Filmtajm i soffan Ektorp ...

Om nu någon som tittar in här på sidan känner ett behov av att rensa tårkanalerna, så kan jag varmt rekommendera den här underbara filmen, vars titel är "Close". (Hyrde den hos triart.se och då kan man streama den under 48 timmar).

Att tonårspojkar kan spela så trovärdigt, det övergår mitt förstånd. Men inte enbart dessa två, alla som medverkar agerar sååå bra! 

Eftersom jag aldrig någonsin skulle få tjänst som vare sig film, - eller bokrecensent, överlåter jag det till andra. Fredrik Sahlin på SVT, till exempel. Tack Fredrik!

Aftonbladets recensent Emma Gray Munthe, gav filmen en 3:a. 

Själv ger jag den en 5:a och fotot en 6:a.  

Passande musik också, av Valentin Hadjadj (född -89).

Regissör var belgaren Lukas Dhont (född -91) och de två pojkarna (huvudrollsinnehavarna) spelas av Eden Dambrine och Gustav de Waele. Bilden togs från min laptopskärm, därav oskärpan.

2 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Har missat den. Den fanns på "vår" Folkets bio, men har nu försvunnit.

På kinesiska SF, går jag ogärna, men jag tror inte den finns med där heller.

Elisabet. sa...

Bert: Men på triart.se hittar du den.