fredag 24 maj 2024

Den idoge ..

Så här ser det ut ikväll. Etthundratio tegelpannor har pv rengjort och fått på plats. Först rutschkana från taket till gräsmattan .., därefter får dom ligga i såpvattenlösning i skottkärran och sist av allt skrapar han dem rena med stålborsten. Högtryckstvätten hade inte en chans. 

Det är någon slags lav som sitter som berget och själva tvättningen/skrapningen/sköljningen efteråt, har han räknat ut tar cirka 3.5 minuter! Behöver man påpeka att han är mattelärare.

"För tjugo år sedan när min brorson Anton och jag själv lade det här taket, tog vi åtta tegelpannor under ena armen och bar upp dem på taket. Då var dessa pannor inplastade och det var ett band runt om, men ändå. Nu, tjugo år senare .., bär jag tre åt gången .., man blir äldre ...", säger pv.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Beundransvärt idog! ellem

WalkaboutSweden sa...

Jag ääääälskar före/bilder - eller som den här när man tydligt ser skillnaden.
Blir ju som ett nytt tak.

Heja, heja!

annannan sa...

Men så fint. Och han slipper de som är under solcellerna!

Elisabet. sa...

ellem: ja, jag är så imponerad av tågan!

Elisabet. sa...

Walkaobutsweden: Ja, jag med! (före och efterbilder). I nästan alla sammanhang.

Elisabet. sa...

annannan: Det är inte solceller, utan solfångare - vi får en enbart varmvatten -, om det är soligt. Från maj och fram till slutet av september behöver vi ytterst sällan elda.