måndag 25 maj 2009

Muntert värre ....


"Förberedelser inför röntgenundersökning av njurar och urinvägsöversikt.

En undersökning av god kvalitet kräver en grundlig tarmrengöring och därför är nedanstående instruktioner av största vikt och vi ber Er att noggrant följa dessa.

Dessa förberedelser gäller alla patienter.

  • Redan tre dagar för undersökningen bör Ni undvika vissa födoämnen såsom grovt bröd, linfrö, mysli, bönor, frukt, grönsaker, potatis, samt fet eller stekt mat.

Dagen före undersökningen


Frukost: kaffe eller te eller annan klar dryck, samt några skivor vitt bröd.

Lunch, senast 11.30. Vitt bröd, kokt ris, kokt fisk eller kokt kyckling. Inga grönsaker.

Kl.12.00 2 tabletter Toilax sväljes hela med kall dryck. Håll er i närheten av en toalett,då flera tarmtömningar förväntas!

Ingen fast föda efter kl.12.00 om ni har tid för undersökning nästföljande förmiddag. (det har jag).

Kl.22.00: 2 tabletter Toilax sväljes hela med klar, kall dryck.
(Förmodligen ska man även då hålla sig nära toalettstolen ...)


Undersökningsdagen:

Tidigt på morgonen, senast 1 timme före avresa till röntgenavdelningen, införes 1 tub Toilax microlavemang i ändtarmen.

Jag säger bara en sak: detta kommer jag inte att vara med om, vill jag bara meddela läsekretsen.

Aldrig i livet.

Just så.

11 kommentarer:

anna of sweden sa...

Det är visst inte bara i Amerikat de är noga med förberedelserna. Har du skrivit på en massa papper också? :)

Lycka till i varje fall! Med eller utan sådant där i rumpan.

Elisabet. sa...

anna of sweden: nä, jag kommer inte att göra detta! Aldrig.

Evas blogg sa...

Jag har gjort denna undersökning vid ett par tillfällen. Och det tar på krafterna men det går om man måste.

Elisabet. sa...

Eva: nä, jag gör det inte! Aldrig.

Anonym sa...

Elisabet det finns värre saker!Det är inte så farligt som det verkar./Babsan

Hedgren sa...

Nä, fy sjutton! Håller med dig!

Mian sa...

Joo då, det kommer du visst att göra. Så farligt är det inte - tro mig Elisabet!
Jag har urograferat mig minst 5 ggr och man överlever :-)

pralinen sa...

Jag har gjort det, man överlever... men skoj var det inte...

En liten förklakning hittades i ena urinledaren, sannolikt boven till alla mina njurproblem.

Du kan!

maria i oslo sa...

Jag har gjort den undersökningen et par gånger. Mina njurar krånglar lite då och då. Inte så trevligt men ett nödvändgt ont!
Du överlever - I promise!

KRAM

Love, literature and gardening sa...

Men gör man inte ultraljudsundersökning av njurarna nuförtiden???? Jag kommer fortfarande ihåg den hemska njurröntgen jag genom gick en het sommardag typ 1982. Satt inlåst på mitt studentrum med persienner nerdragna och laxerade i flera dar.

Elisabet. sa...

Till er alla: ja, jag kommer säkert att göra den, men jag VILL INTE.

jag vill ABSOLUT inte.

Och jag har inte ont och tänker att nu är det bra.