onsdag 21 juli 2010

Onsdageftermiddag ...


"Nej, det är inte så varmt, jag kände mig nödgad att installera air condition ..., sen blev det bättre ..", säger Lotta leende.

Från Göteborg kör vi norrut, mot Tjörn.

I mitten av 70-talet tillbringades många sommarveckor just ute på Tjörn, i det sommarhus som min dåvarande svärmor hyrde av en vänlig bonde.

Flickorna var små ..., vi körde bil till Stenungsund och handlade mat .., sedan över den svindelhöga bron, den som en gång rasade .., och från bilens kasettbandspelare hördes Ted Gärdestad sjunga om Sol, vind och vatten.

Tjugotvå år och tvåbarnsmamma var jag .., och brösten stinna av modersmjölk.

Jag stiftade bekantskap med vildkaprifol och trift och Maria klappade bondens kalvar.

Nu ..., har det gått mer än trettio år sedan dess och jag tycker fortfarande att Bohuslän är nästan det vackraste som finns!

Vi bestämmer oss för att åka till Skärhamn.

"Titta, där är ett litet bageri!" säger jag.



Och vi köper nybakat bröd från "Lotta", det är hon som är bagerskan.



Härliga, lite naivistiska skyltar.
En massa enkelhet.
Det påminner om Söderberg & Sara, men priserna är lägre, i alla fall på kanelbullar.
Det är där, på ett litet bord i Lottas Bageri, som vi hittar ett visitkort hit.


Och sedan Skärhamn.

Där var vi också för en evighet sedan.
pv berättar om sitt senaste besök där .., det var med Hilda & Patrik och titt-in-i-akvarellmuséet, då med utställning av Elsa Beskow.

Nu är det nånting helt annat och jag köper en underbar affisch av konstnären för 50 kronor, plus några vykort.



Och i flera timmar ligger vi på stranden.

Såväl herr pensionatsvärden som jag själv somnar .., och med ojämna mellanrum blir det bad i ett svalkande och aningen saltare hav än man är van vid .., och småbarnen fångar krabbor och ropar att dom ser hajar eller har hittat en stor skatt och där ligger man på rygg och har solen mot ansiktet och tänker att gud, så underbart livet kan vara.

Sist av allt, efter handlingsrunda på trivsam Ica-butik, blir det camping.

Absolut.

Vi campar på ett Bed & Breakfast med härligt dubbelrum och tv i hallen som visar Gothia-Cup-bilder och med frukost från halv 9 i morgonbitti .., och vi som är så morgonpigga ...

Klockan 19.00 är det författarafton i det som är matsalen.

Nu har vi enhälligt beslutat att vi bestämmer varannan dag, ja, när det gäller övernattning.

I morgon ..., då blir det alltså tält.

Säger pv ...,-))

Ajöken, sa fröken.

7 kommentarer:

Mian sa...

Låter som en utmärkt camping ;)

Anna-Lena sa...

Fast det är faktiskt rätt härligt att campa. Lita på pv!

Anna-Lena sa...

Jag har förresten också börjat med en blogg, mer för bilder än text (än så länge i alla fall). http://anna-lenasbilder.blogspot.com/

Evas blogg sa...

Jag säger bara...ÅH!!! Tack för sms:et förresten (har inte svarat för det har varit fullt upp).

Cecilia N sa...

"Ligga på rygg", jo jag tackar jag. Det lär ju inte jag göra inatt!

Jag slet hårt med kvickrot och bränn-nässlot idag under vad jag trodde skyig himmel ... i väntan på regnet (som blev några ynka små glesa droppar ...)

"Hade jag bränt mig sådär så hade du skällt ut mig" sa maken när han smörjde med "Vera by CCS" som tydligen är det bästa mot solbränd hud.

Ack ja ...

bettankax sa...

Man ska aldrig tälta en torsdag. Möjligtvis tölta?! Sov gott:)

Turtlan sa...

Vilka härliga ställen Ni hittar!

Tack för tipset! Sparas till framtida ev resa i de trakterna.

Å vilket bageri!!!

MUMS!!!

Turtlan