fredag 7 januari 2011

L y c k a ....


"Krafs-krafs ...." efter mat.
Kan hon vara dräktig, tro ...?


I ett par veckors tid har vi haft två rådjur uppe i slänten om dagarna.

Ååå, så dom har krafsat efter nånting att äta!

Nu är det skare och hart när omöjligt att komma ner till blåbärsriset eller mossan, och idag upptäckte vi hur det ena rådjuret låg ner i ett par timmars tid.

Vi stod i köket och spanade med kikaren.

Jo, där var det.

När så pv - efter skidturen - kom hem, gullbad jag att vi skulle åka till bonden ett par kilometer härifrån och fråga om vi får köpa en rulle med foder?

Det var det vi hade pratat om för ett tag sedan.

"Självklart ..!" sa pv.

Och vi åkte iväg bums och möttes av en gymnastisk stallkatt som - ovan med besökare - tog sig absolut lodrätt uppför lagårdsväggen och in genom dörrglipan längst uppe, och så knackade vi på hos bonden och frågade ..., ja, om det fanns möjligheter ...?

Det fanns det.

I morgon kommer Stig med sin traktor och då ska rådjuret med sitt kid få frukost, lunch och middag hur mycket dom vill.

15 kommentarer:

SoF sa...

En varm kram för din/er omtanke!

Mian sa...

Så omtänksamma ni är!
Specialmat till rödhaken. En hel bal med foder till rådjuren.
Suveränt!

Tankevågor sa...

Vad glad man blir över att få läsa sånt här. :-)

Tankevågor sa...

Du Elisabet....när du börjar i affär igen kan du inte få bortsorterade äpplen som blivit för gamla att sälja så kan du ge dem det också. Rådjur gillar äpplen....koltrastarna också förstås.

Cecilia N sa...

AJAJAJAJAJ!

Ni får INTE mata rådjuren med hö om de inte är vana med hödiet sen i höstas!

Deras magar klarar inte den dieten, rätt bakterier för hönedbrytning finns inte i dem nu!

Det finns rådjur som dött, fullproppade av hö, för att de inte kan göra av med det.

(Nu ska jag höra med maken vad ni kan mata dem med istället.)

Elisabet. sa...

Cecilia N: det här är ensillage med ett eller två l ...., enligt Mitt i naturen så ska det vara okej?

Inte?

JULIEK sa...

Ååå då måste du ta bild på dom : ) Så glada dom vil bli : )

Rogarden sa...

Vad ni är fantastiskt omtänksamma! Här stödutfodrar bonden 11 rådjur med just ensilage.
Från början var de 12, men jag hittade ett djur helt nersjunken i meterdjup snö. Tyvärr var det så medfaret, så det fanns inget annat att göra än att skjuta det, så snön är verkligen inte snäll mot våra djur just nu.

Elisabet. sa...

Londongirl: jag köper billiga äpplen i affären och slänger ut, men det är ju hopplöst, för det är trastarna som skyndar sig att norpa dem. Häromdagen lade jag ut lite skruttig broccoli och äpplen mer undangömt, där jag ser rådjursspår ,-)
Äpplen i affären, jag ska kolla. I lilla affären i Ystad gjorde vi så .,. gav bort skruttig frukt, men så kom en surpulig typ och nekade oss.
(en surpulig chef).

Elisabet. sa...

Rogarden: ja, jag hoppas att det fungerar .., man behöver ju inte lägga ut 100 kilo på en gång ,-)

Cecilia N sa...

Jo, ensilage är "bättre" enligt maken. Där i finns det nedbrytningsbakterier.

Han utfordrar med kornkross, men det har de tydligen gjort sen i höstas så det verkar han inte våga rekommendera att börja med nu.

Jag vet att rådjuren runt ridskolan tar över hästarnas ensilagestation när de går in, men då är de ju också invanda sen tidig vinter (förutom de bakterier som, som sagt, finns i ensilaget).

Elisabet. sa...

Cecilia N: vi får väl börja med att lägga ut lite-lite. Undrar hur det är med havre? Om dom klarar sång?

Jag letar på nätet.

Elisabet. sa...

-
"Om du redan har börjat mata rådjuren ska du fortsätta med det du har gett dem. Deras magar är känsliga och det är därför viktigt att tänka på att inte helt plötsligt ge dem annan mat.

Om du tänker börja lägga ut mat nu rekommenderar jag att du börjar med äpplen, päron, morötter och ensilage, det ger både energi och vätska. Detta är mat som även passar andra djur, till exempel harar, säger Ewa."

Så står det på Djurskyddet.

Jag får försöka blanda ihop lite.

Anonym sa...

Oj detta tycks inte vara en lätt fråga när tanken är så god.

Har inget att bidra i frågan förutom att din tanke är så fin.

Gokväller!

Turtlan

Elisabet. sa...

Turtlan: nä, plötsligt känner man sig som en potentiell mördare.

Huvva.