onsdag 22 juni 2011

Om att hålla koll ...


Plötsligt en eftermiddag kommer Emma ihåg hur man frågade efter notan.

När Emma och hennes mormor - som är jag - tillsammans reste till den grekiska ön Kefalonia, då skulle vi vara borta i två veckor.

Den allra första kvällen satt jag på sängen i hotellrummet och fördelade den inte alls så storslagna reskassan i ett antal kuvert.

"Så här mycket får vi göra av med per dag och blir det över .., så lägger vi det till sista dagarna, då kan vi slå på stort ...", förklarade jag.

Emma loooog.

Många skulle säkerligen gapskratta åt den varianten av ekonomisk planering, men den fungerade jättebra!

Dessutom blev det en sport att se till att vi fyllde det där "sista-dagarna-kuvertet".

Och det fungerade!



Vi fick verkligen pengar över och åkte på tre heldagsbåtturer, åt gott och mådde som prinsessor.

I det läget var jag ensamseglare och kanske var det därför det var så oerhört viktigt för mig att ha stenkoll på ekonomin. Att pengarna skulle räcka.

(Vilket jag har nu också .., jag vill aldrig känna att jag har så lite pengar att röra mig med, så där som första året efter skilsmässan!)

Allt detta, den där resan till Grekland och alla kuverten med semesterpengarna, tänker jag på när Greklands ekonomi nu löper amok.

Aldrig någonsin i mitt femtiosjuåriga liv har jag förundrats så över hur ett helt lands ekonomi kan tippa överstyr på det här vanvettiga viset, som nu i Grekland.

Jag fattar det inte!!

Hur kan politiker låna upp så svindlande mycket pengar, utan tanke på att allt ska betalas tillbaka ...?

Och hur kan människor i samma land inte förstå att nu måste det till en ändring?

För mig är detta helt obegripligt.

Och - jepp - till politiker utan vett och sans och som strör pengar omkring sig, skulle jag gärna tipsa om kuvertmetoden!

Jag tror att jag ska slå en signal till herr Papandreou.

8 kommentarer:

Guy sa...

Jag tror att det är lättare att låna pengar om man själv slipper betala, om man har ett helt folk som blir ansvariga för det.

Elisabet. sa...

Guy: ja, det tror jag också, men jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag hade ställt till det på det här viset.

Och nu menar jag inte att han är ensam ansvarig, men ändå.

Allt mellan Himmel och Potatisåker sa...

Vilken underbar budgetmetod!
Borde ju funka hemma också...

Ring upp Atén på studs, du!

Kram Madde

Elisabet. sa...

Madeleine: det är bara upptaget och upptaget ,-))

SoF sa...

Papandreou har ju bott i Sverige och talar fortfarande svenska.
(om jag nu inte förväxlar honom med någon annan)

Han måste väl hört talas om kuvertmetoden!? ;)

...eller kanske inte.

Glada onsdagshälsningar!

Elisabet. sa...

SoF: ja, det var ju därför jag skulle kontakta honom .., att han kunde få några goda råd ,-)) Och att han skulle förstå mig.

Monica sa...

Gör ett nytt försök snälla Elisabet, läste precis att de ska låna ut våra pensionspengar, kanske vi får använda din metod redan nu här hemma och försöka räkna ut hur länge man möjligen kan leva, ha kuvert dag för dag, för de där pensionspengarna kan de nog inte betala tillbaka, läste de vill dansa och äta gott ute, det vill ju vi också:-)

Elisabet. sa...

Monica: nu kom jag bara till en telefonsvarare! Nytt försök i morgon! Min pension lär bli uschlig, så jag funderar på att börja öva på att spela fiol, så kan jag sitta på knä utanför Systemet (knä ...? jag får ta en pall ...) och tigga ihop lite pengar ,-)