söndag 8 januari 2012

I semmelfabriken ...



Helt ärligt vet jag inga semlor som är godare, än dem (heter det "dem", eller de ..? och helst vill jag skriva "dom" - hjälp mig, ni språkvetare -!) vi säljer i affären!

Mandelmassan är ganska lös och ligger inte - som hos en del andra - som en klump i mitten .., och grädden har stänk av vaniljsocker och det sparas inte på den .., och bullen är luftig.

Ni anar inte hur många semlor vi säljer under ett par månader!!

Gången är sådan att vi delar färdiga bullar, brer på mandelmassan, spritsar grädden, siktar florsocker över och så in i påsarna!

Så här såg det ut i morse när jag kom till jobbet.



Och så här ser den färdiga semlan ut ...!

14 kommentarer:

SoF sa...

Ja det allra lättaste vore ju att skriva dom i båda lägen, å det är ju "tillåtet" också.

Jag läste ett lätt tips för att hålla isär de och dem.

* När du kan byta ut dom mot han eller henne, då skall det vara de.

*När du kan byta ut dom mot henne eller honom, då skall det vara dem.

Ex 1: Dom ligger ner, går att ersätta med han ligger ner = De

Ex 2: Jag skall ringa till dom, går att ersätta med Jag skall ringa till henne = Dem

Lätt som en plätt! :)

Varma kvällshälsningar/SoF

Elisabet. sa...

SoF: det ska jag komma ihåg ,-) Tack! Jag skrev dem först .., men det känns så fel för en norrlänning.

Bert sa...

Ett annat sätt:

"Dem" kan aldrig vara subjekt!

"Dem" kan alltså aldrig göra något överhuvudtaget.

Det kan däremot "de".

"Dom" är egentligen talspråk, som i vardagliga sammanhang kan användas i båda fallen.


Ibland ser jag nuförtiden till och med journalistisk text där skribenten har tänkt skriva "dom", men ångrat sig och vill vara fin i kanten och istället skriver "dem", på fel ställe. Ex.: Tjuvarna skulle precis skära upp kassaskåpet, men dem lyckades inte. (Ryyyyyyyys)

Jag skulle ha använt "de" i ditt semleexempel.

;-)

Elisabet. sa...

Bert: ja, till pv sa jag att de lät bäst, men pv tyckte "dem". Och själv hade jag ju SAGT dom ,-)

Men nu bryr ni ju er inte alls om den eminenta semmelfilmen ...., visst ser dom goda ut!

gunnar i vaplan sa...

Nu blir jag så semmelsugen när jag ser dom ;-)
I morron blir det semmelköp!

Monica sa...

Dem får du MVG för av maken;-). "Dem" är objekt, "inga semlor är subjekt och då blir objektet "dem". Lätt som en plätt för maken och du ska gå på din egen otroliga språkkänsla hädanefter tycker han med vänliga hälsningar och hade inte sambon alldeles rätt med?

Monica sa...

Å jo, har sett semmelfilmen med, tur vi ätit god middag precis:-)

Turtlan sa...

Jag säger som Du Elisabet: Började fundera här om det här inlägget egentligen handlade om Semlor och inte om dem eller dom.

Svensk grammatik är inte min starka sida. För mig låter oftast dem fel, dom låter bättre men de låter nog bäst. Men det kanske inte är rätt facit alla gånger?

Jag hänger istället upp mig mer på användandet / missbruket av "man" istället för "jag".

- Man har tvättat bilen idag...

istället för

- Jag har tvättat bilen idag...

Bara som exempel.

Nu ska jag se på Semmelfilmen (med risk för AKUT semmelabstinens!!!)

Elisabet. sa...

till er alla: jag har sällan problem med stavning eller så, men se ett prov med svensk grammatik, det skulle jag ALDRIG klara! För mig blir såna regler ungefär som ett matteprov .., det blir på tok för abstrakt!

Tack till er som har givit goda råd!!
Hälsa till maken Monica!
Gunnar .., hade du bott närmare hade du fått smaka dem ,-)

Turtlan: man har .., det har jag aldrig någonsin hört! Är det kanske nåt värmländskt?

Däremot hör man ofta - särkskilt män hemöver - säga ..."jag gav han" ..., eller "du får ge han åt jag ..." ,-)

Turtlan sa...

Oh nej då.

Jag tänker på att personer ofta nämner sig själva som "man" istället för "jag". ( obs inte könet man!)

Vad ska jag ta för exempel....

Jo:

Tänk dig en person får en fråga där svaret bör låta så här:

"Jag hoppas vinna en miljon".
Istället svarar många så här:
"Man hoppas vinna en miljon".

Jag hör detta ofta på radio eller senast ikväll på Sportspegeln när en av Småkronorna intervjuades.
Då var det mycket "man" istället för "jag".

"- Man är ju glad att man får vara med om detta..." istället för att säga "Jag är ju glad att jag får vara med om detta..."

Är Du med nu...?

mossfolk sa...

Meeen vad ser jag?! Semlor NU?! Här fuskäts inga semlor i förväg. Nänä, inte förrän på fettisdagen!
Fast visst ser de goda ut. Och vilken snits han har på spritsandet. Fast jag är lite kräsen och hade nog petat av ungefär hälften av grädden. En massa mandelmassa däremot -mums!
Om en och en halv månad.

Elisabet. sa...

Turtlan: ja, nu är man med ,-))

Mossfolk: men till och med Bert i Luleå har ju fuskat och då kan vem som helst testa ,-)

Steel City Anna sa...

Oj så goda de ser ut!

Grammatiken är rytmen i språket tycker jag, som noterna i ett musikstycke, en nyckel. Den finns där även om man inte tänker på det och den är inte statisk. Jag tycker att du har ett fantastiskt fint språk och sätt att uttrycka dej på, och är övertygad om att du skulle klara ett grammatikprov galant :)

För övrigt håller jag mej till ett råd jag fick av just en grammatikprofessor på universitetet: "Ska man bli petig och börja rätta folks vykort och så vidare, ja, då får man aldrig några fler vykort."

Elisabet. sa...

Steel City Anna: jag förlitar mig på dina sista rader ,-)