tisdag 10 januari 2012

Ledig dag ...


Ja, ni vet ju ändå allt.

Vad vi gör, harry och jag själv.
Och nästan vid vattenbrynet ligger en ilandfluten säck av juteväv.


Och även om jag försökte hitta all världens vackraste ord, så skulle det ändå inte fungera.


För ibland är det helt enkelt överjordiskt.
En sprallglad hund.
En sol som visar sig.
Sjöfåglar på rad, en bit ute till havs.


Stilla vågskvalp.


Och någon som längtar efter att ta sig ett bad.
Att ligga på rygg i vattnet och titta rakt upp mot himlen.


Nästan hemma möter vi en kund från affären; han som arbetar i Räddningstjänsten och om några månader ska gå i pension.


Han har med sig sin - eller sin sons - lilla hund som heter Zingo; en skånsk gårdshund som springer i raketfart!

En stunds småprat blir det.
Och harry blir knäpp och hör inte alls vad matte säger, så då åker kopplet fram.


Sista biten hem.
Solen från öster.
Det är som höst och vår på en gång.


Och hemma.
Grannens mossmatta är grön och fin och som ett lojt sjölejon på land, sticker berghällarna upp i dagen.

6 kommentarer:

Anna-Lena sa...

Sitter här på kontoret och tittar på dina bilder och längtar bort, ut ...
Jag får njuta av tanken på vår resa i maj när vi ska bila i Skottland i nästan två veckor.

Hoppas resten av den lediga dagen blir lika skön.

gunnar i vaplan sa...

Oj va fint med havet, himlen, Harry och snöfria gräsmattor ;-)
Jag som längtade sååå efter snön i höstas har fått mer än nog av den vita varan. 68 cm snö enligt en mätstation som SMHI har några kilometer bort. Det är vackert, men man känner sig lite insnöad ;-)

Tankevågor sa...

De här bilderna satt jag och tittade på när jag hade rast på jobbet idag och jag blev helt tagen!
Så underbart....även dina ord. :-)

Elisabet. sa...

Anna-Lena, gunnar och Tankevågor: ja, vet ni ..., det var så härligt ute att det var inte sant!! Och med sånt här högtryck får man inte det minsta värk i knäna!

Monica sa...

Ser härligt ut! Tänk att ni inte fick något alls av snö och kyla. Här finns både och med lite halka till.

Freedomtravel sa...

Fina bilder! Alltid härligt att vara vid havet!