tisdag 10 januari 2012

Ugglarp ...


Bara några kilometer norrut ligger Ugglarp.

Det är ett avlångt samhälle som spretar åt två håll - först rakt norrut - och så västerut, mot havet till.

Det är ju förunderligt egentligen, att ett landskap kan förvandlas så ..., på så kort sträcka!

Här finns inte alls lika mycket ljunghed som där vi bor, nej, här påminner det mycket mera om Bohuslän.


Stranden är enormt bred, även om havet - efter alla stormar - har skurit sig in mot land.
Man kan tro att där varit en jätte med en stor kniv; ty sandkanterna är verkligen knivskarpa!

Det hela liknar ett deltaområde.

Och jag välsignar mina skor -klädda med GoreTex - som gör att jag kan vada över det ändå tämligen grunda vattendraget.


Och en sak är ju säker, inte behöver jag köra till Ringenäs - mot Halmstad till - för att hitta snäckor till Uppmuntringslotteriet!

Hela tiden krasar det under skorna .., det låter som ginge man på krossat glas!

Och säkert tio meter upp i slänten, ligger strängar med ilandflutna snäckor!
Det är dom som är på bilden!

Närmast stranden är snäckorna små och pyttiga, men ju längre upp i slänten jag kommer, desto större blir dom!

Och harry springer lös och jagar undflyende kråkor eller kajor och själv drar jag efter andan.

Såna här dagar känns det att man l e v e r.

8 kommentarer:

Tankevågor sa...

Åh så många fina snäckor! :-)
SNÄLLA Bettan kan jag få låna den här bilden? Skulle vilja ha den på min jobbalmanacka.

Elisabet. sa...

Tankevågor: ja, men det är ju klart att du får låna den!!

anna of sweden sa...

Oj, oj, oj, så vackert! Idag var det nästan lite vår i luften här hos mig. Alldeles ljuvligt.

Elisabet. sa...

anna of sweden: ja, så kände jag det också ..., det var helt ljuvligt!

Steel City Anna sa...

Jag har aldrig sett så mycket snäckor, vilken vacker bild!

Gunilla sa...

Du bor i en helt fantastisk del av Sverige. Att allt det vackra och vilda så nära det är inte dåligt det.

Elisabet. sa...

Anna i Steel City och Gunilla: ja .., det påminner lite om hemma, norröver .., det är sån RYMD och såna vidder!

Fourmum sa...

Åh så fina snäckor..