fredag 7 juni 2013

Oväntat samtal ...


"Days of wine and roses" ...., med den yngste av bröderna Göransson vid trummorna.

Halv nio ringer telefonen.
Det är pv:s lillebror Ulf som hör av sig, ja, egentligen vill han ju prata med pv, men han är på jobbet och så blir det som det blir.

Det blir ett långt samtal om livet och detta att bli äldre .., om att komma till insikt om vad som är viktigt och inte .., och om hur magisk tillvaron är.
Eller kan vara.

Bilden från Facebook

Ulf - vars liv - (som så många andras) inte har varit en enda lång raksträcka, berättar om glädjen i att nu känna ett slags lugn .., och om den där dagen i den nyutslagna skånska bokskogen då han drabbades av nån slags euforisk känsla och tänkte att ..., "dör jag nu, så dör jag lycklig ..".

Så här skrev han på Facebook:

"--- ut på ängarna , solen bryter upp morgondiset. Jag fylls av en euforisk känsla ! Lycklig som en lärka uti majsolens sken!
Nu blir jag riktigt känslosam ! Tack mor och far för arvet ni lämnade efter er som gjorde det möjligt att ha ett så fint hus!
Tänker på er alla mina vänner i livet! Ines min själs älskade mina barn Hannes och Joanna!
Denna känsla har jag haft nån gång förr i livet men inte många gånger!
Jag skulle kunna dö nu!! Skjut mig !!!Det gör inget jag är lycklig fri och euforisk!!
Jag älskar er alla !!
Jag vet jag är patetisk men va faan!!
Ulf."

 
Om det pratar vi.
Och om glädjen att "hitta hem" .., om den blivande (futtiga) pensionen för en musiker med ytterst varierande inkomster .., om vardagsglädjen till hönsen som går fritt på den stora gården .., och så, det där, återigen .., att det ska ta så lång tid att komma på vad som verkligen är väsentligt i tillvaron.

Ulf på Facebook:
"Idag har jag gjort minst 25 st liggdowns inte så förfärligt jobbigt! Det jobbigaste är när man måste resa sig
Vem behöver gym ?"


Och glädjen till hans käresta, chilenskan Ines .., och när det fungerar bra med tidigare relationer och vi skrattar gott när jag berättar att pv och mina barns pappa har planer på att tillsammans segla till Bornholm i sommar, bara dom två.
Tänk, att det kan bli så bra!

Ett härligt samtal att börja dagen med var det.
Och ovanligt, ty Ulf är den som i vanliga fall sover till långt fram på dagen, såklart för att han spelat till långt in på natten.

Efteråt går jag för mig själv och ler.
Brygger kaffe .., tar mig en skorpa med ost och pv:s marmelad.
Klappar harry och ger sigge nilsson mat.
Tittar ut genom fönstret.
Konstaterar att himlen är blå.

Och känner en oändlig tacksamhet mot livet.



I sommar är Ulf trummis i Allsångsbandet.
Här ser ni spelschemat.

Tänk, om jag vore ledig den 24/7, då hade jag kunnat ta med mig min rödvitrandiga syster och besöka Karnas Backe i Hörby och sjungit med!

Inga kommentarer: