torsdag 29 maj 2014

Röd dag ...


1. Båtupptagning, den som har legat i hela vintern - och klarat sig med äran i behåll -.
Nu har botten rengjorts och just nu är pv i färd med att måla den.


2. Sen blir det middag hos Eva i Tyresö, men just nu i Haverdal .., och hennes Långe Man.
Han har ont i axeln, ja, är rent av justerad .., så det är två lite skröpliga typer som sitter i soffan.
Eva bjuder på himmelskt god kycklinggryta (jag ska be om receptet) och en annorlunda dessert och gott rosévin får vi också (sydafrikanskt) och vi hinner surra om allt möjligt.
T.ex om ord med jättemånga konsonater. VÄRLDSSCHLAGER är ett och PUNSCHSKVÄTT ett annat. Det var Långe Mannen som kom ihåg att en lärare på KTH i Sthlm berättat det för honom, då, för evigheter sedan.
Mitt emot mig, ständigt kisande, sitter fine pv.


3. En liten ekorre dyker upp och får kalasa på valnötskärnor och några brödbitar. Lite luggsliten är den .., tofsen på ena örat är borta och ena foten är lite skamfilad.


4. Eva matar småfåglar som flyger fram och åter och ber om mera mat, mera mat!
En diskussion uppstår huruvida det är pilfinkar eller gråsparvar och det visar sig att jag har fel.
Jaha, det var ju mindre lustigt.
Fågelboken är jättefin, med illustrationer av Lars Jonsson.

Sen åker vi hemåt, men handlar lite i affären i Haverdal.
Åååå, där är mängder med kunder - såväl i köerna vid kassorna - som utanför, på väg in .., och det är bara tio minuter tills affären ska stänga, så jag ber pv att hjälpa mig och så drar vi nästan allt som står utanför entrén, så Carina och Lina kommer sig hem någorlunda i tid.

Om jag säger som så .., så kändes det skönt att få åka hemåt.

2 kommentarer:

Lilla B sa...

Fick en gång lära mig att se skillnad mellan gråsparv och pilfink genom att tänka att pilfinken är träffad på kinden av en pil. Kollar du noga på teckningarna ser du fläcken på pilfinkens kind

Elisabet. sa...

Lilla B: just det känner jag ju till, det där med fläcken på kinden, men jga trodde inte att det fanns så många gråsparvar numera .., så jag tänkte att det MÅSTE vara pilfinksbarn eller nåt sånt ,-)