onsdag 2 juli 2014

Bilder från en resa norrut ...


Hej vänner!
Ja, nu blir det lite hackigt med uppdatgering från resan hemöver .., jag tillhör ju den snart utdöende skaran som vill sitta vid en stationär dator med stoooor och vid skärm; inte en endaste laptop finns i min ägo (men i pv:s ...), så nu passar jag på att låna Gunnars dator som står här på ett blåmålat skrivbord, alldeles vid fönstret.

Första bilden visar Skärhamn i Bohuslän.
Här besökte vi Nordiska Akvarellmuseet och utställningen med och av Lars Lerin.
Jag köpte hans bok "Naturlära" - efter en stunds tvekan - och tackade AFA för benäget bistånd.

Skärhamn ...

Bohuslän för mig är vita eternithus och trångt och pyttigt.
Och helt underbart!
Bohuslän är också 70-tal .., sommarveckor hos barnen farmor på landet ute på Tjörn .., svartvita kossor, kaprifol och saltvatten.


Innan vi kom fram till rara Turtlan, blev det paus och bensträckare vid slussen i Sjötorp.
Detta var första gången i mitt sextioåriga liv som jag sett båtar slussas!
F a n t a s t i s k t  intressant!


Mitt ute i skogen, bland hööööga tallar och granar och gott om blåbärsris och en porlande bäck, där väntade Turtlan på oss i sin sommarstuga. Eller hennes barndoms sommarstuga.
Det finns liksom inga ord för att berätta hur fint där var .., och jag slängde kläderna, tog på mig baddräkten och tog mig ett kvällsdopp det första jag gjorde.
Sen blev det mat, fotboll, prat och godnatt.
Man gör sig alltid en bild av hur bloggvänner som man ännu aldrig träffat är .., den stämde perfekt på Turtlan! Rar och go och mjuk och fin!
Tack snälla för att vi fick campa i sovrummet och vakna till den här utsikten!


Vidare norrut.
Rastplatser med slängda colaburkar 1 meter från soptunnorna ...
Doft av barrskog.
Duggregn.


Så mycket blåbärsris har jag inte sett sedan flytten från Malå!


Vackraste platsen i vårt land .., det  m å s t e  väl ändå vara Klövsjö i Jämtland?
Här har vi parkerat vid kyrkan (som just då var inbäddad i blå plast) ....., ja, det var sanslöst vackert!


Och syrénerna var nästan utblommade.
Just här ...., översköljdes jag av en doft som för mig är en "hemifråndoft" och jag kan inte riktigt förklara vad det var heller.
Kan tystnad vara öronbedövande, så var det just så här.


Tio över sex kom vi fram till Gunnar i Vaplan.
Det blev dopp i Alsensjön ..,. (femtonkommafyra grader) .., middag av det hetare slaget .., till förrätt en libanesisk soppa var som var  gudomlig (ni ska få receptet vad det lider) .., prat och mera prat.
Om ni någon gång funderar på en resa norrut (eller söderut), kan jag varmt rekommendera boendet hos Gunnar.
Tänk er en övervåning med ett vardagsrum/kök - inget pråligt - men sååå trivsamt!
Sen ett sovrum med utsikt mot en stor lägda där tranorna trumpetar på morgonen!
Detta kostar för två personer 400 kronor per natt.
Reser du ensam får du dra av en hundralapp!
Det är ju inte klokt så billigt det är!
Bilder kommer, men inte just nu.


Frukosten bestod bland annat av "tjuckmjölk" på jämtländskt vis .., det påminde om fil från min barndom, och så tunnbröd som jag smulade i. Pv avstod denna delikatess och tog som vanligt te och macka med ost och rabarbermarmelad.

Och vi ringde och sjöng för Anders som just den här dagen för 28 år sedan kom till världen.
Klockan var då lite över sju på morgonen.
Vilken innerlig glädje!

Nu stundar besök hos Eva på Frösön ..., vi ska titta in i Musolles museum och solen flödar och himlen är ljust blå!

Orkade ni läsa hit, då gjorde ni det bra!

6 kommentarer:

Anonym sa...


Jag uppfattar det som att du nästan
är i himmelriket

Hoppas resten av resan blir lika trevlig.

Ha det så bra , hälsa pv

Kram Friherinnan.

Anonym sa...

MusOlles är ett väldigt speciellt ställe. Väl värt ett besök.Ha en fortsatt trevlig,känslosam resa. Kör försiktigt!
Kram Solan

Elisabet. sa...

Kära friherrinna: du har helt rätt! Jag slår dig en signal ikväll.
Solan: musolles blir på fredag förmiddag. Kul!

Tankevågor sa...

Lägda ??? Även om jag förstår innebörden för var annars hittar man tranorna men ändå....hur översätter du det? ;-)

Härligt att du i alla fall lyckas uppdatera. Nu väntar vi på bilder här från skogsbrynet och pojkarna Harry och Otis.

Lisbeth

Biggan sa...

Oj oj oj Elisabet vad du gav mig HEMLÄNGTAN!!!
Jag har bott på Frösön hela min uppväxt. Återkommer varje år "hem" till Jämtland.
Mus Olles är helt fantastiskt, ta dig tid där för det är mängder att se och förundras över vad den mannen sparat för eftervärlden.
Och du ett väldigt hett tips när du är på den sidan av Storsjön: Gör ett besök på KRETSLOPPS HUSET i Mörsil, jag lovar dig att du kommer att bli överförtjust!
En lign underbar miljö, fina växter, rara utegående hösn och en butik med eko...för att inte tala om den ekologiska buffe´n i så trivsam miljö att "man" nästan tappar andan! Tänk dig vindruvor som växer under taket inomhus......
Lyckliga du/er som har det här framför dig! Hälsa till Frösön från mig! Kram

Anonym sa...


Glömde fråga hur Harry mår.
Scheiken undrar, o hälsar att det är skönt i skuggan

Kram scheiken/Friherinnan