lördag 5 juli 2014

Liten hälsning från norr ...

Strax utanför Kittelfjäll ....

Så här är det: mitt hjärta är så sprängfyllt av intryck, att jag kan inte med att sortera .., det får bli en enda bild ikväll, men ni kanske förstår ändå?

Först härlig frukost på Kolgårdens camping - jag köpte alla tillbehör på Ica-tallen i Vilhelmina och mötte en sååå rar kassörska som gjorde min dag -, därefter fortsatt resa till Dikanäs, min mammas hemby.

Mormors hus sedd från vägen som gick till moster Gunvor.

Tänk, att knacka på dörren till det som en gång var mormors köksdörr och där inne finna tre kusiner, två madamer och en herre, ett kusinbarn .., och så moster Gunhild som var gift med mammas lillebror Olaf.
Där satt dom vid köksbordet och efter en stund kom även Mats.
Två pojkar, eller män.
Stora, våldsamt skäggiga .., västerbottenskarlar nästan som klippta ur ett jaktmagasin.



Efter kaffe och trevligt småprat, åkte vi till Kittelfjäll, varifrån min mammas morfar kom.
Tänk er vägen dit .., tänk er midsommarblomster, smörblommor, blåklockor, kråkvicker, rödblära .., ja, och där det var nån bäck, där sågs smörbollar .., ååå, det var så vackert!

Och tänk er snöklädda fjälltoppar och illandes gröna ängar och ..., ja, det går inte att beskriva hur det kändes! Och ni ska veta att jag har inte förstärkt färgerna på bilderna, som åtminstone här på Guys dator, blir så våldsamt gröna!

När vi återvände till Dikanäs, bjöd kusin Ulf Joakim på stekt röding, mandelpotatis och supergod sås.
L y c k a!

Sa jag att vi låg i tält natten mot idag?
Det gjorde vi.
Och det gick bra också och innan vi åkte tog jag en liten simtur i ett vatten som inte var särskilt kallt, det var bara härligt.

När såg jag lilla fröken Rödblära senast ....?



Nu är vi hos Guy.
Jag har tvättat kläder och handdukar (i tvättstugan), nu tittar herrarna på fotboll och här sitter jag och skriver.
Och är lycklig.

Grattis mossfolk .., ett sms kom med bild på guldklimpen!
Så vänligt av dig!

Kanske blir det ett inlägg i morgon också, innan vi drar vidare.
Ajöken, sa fröken.

Ojdå, nu kom texten här på sidan .., ja, det får ni ta. Och fler än en bild blev det också.

10 kommentarer:

Kattis sa...

Texten må komma var, och hur som, den väl vill. I känslostormen... Stor varm kram!

Bloggblad sa...

Så fint det är där! Jag förstår känslostormen... För tio år sen var vi där, i pappas fotspår, och jag upplevde liknande känslor.
Från Dikanäs har jag bara hört vinterberättelser, hur min faster var ensam med min nyfödde kusin i -40 grader och utedass, medan pappa och hans bror var ute och missionerade bland samer och nybyggare skidledes.

Bert Bodin sa...

Oj, så nära du är. Bara 17 mil. Blir det en Luleåsväng också?

Evas blogg sa...

Jag blir så glad över din fina reseskildring. Du beskriver Norrlands inland så fint. För det mesta är det semesterbilder från de södra delarna av vårt avlånga land som visas på facebook och i bloggar. Ätnligen någon som berättar om hur fint det är norr om Dalälven. Att man kan semestra även norröver och ha hur trevligt som helst. Tack!

Turtlan sa...

Snart bokar jag om vår Skåneresa och tar med gänget norröver!
Låter helt underbart. Å ser ut.

Härligt att vädret är med er så bra också.

Anonym sa...


jag är rädd att du blir där uppe efter alla bilder du visar
Men du jag är inte proff på växthus
Ha det bra res vidare lungt

Kram Friherinnan202

Monet sa...

Åh, så jag förstår dig. Vilken härlig minnesresa. Eller, som man säger på franska efter en bok av Proust:" a la recherche du temps perdu" . Han som åkte baklänges i tiden av smaken på barndomens Madeleinekaka! Vilken vacker natur däruppe, påminner lite om våra blåa berg härnere. Du skulle tycka om dem också! Ge Guy en kram också!

mellansystern sa...

ÅÅ så synd att vi inte var i stugan i Borkan, bara en mil från Kittelfäll, då hade ni sluppit sova i tält, men på nervägen kan ni väl komma och övernatta en natt på Ön där vi är just nu. I morgon far vi hem en sväng, så hör av dig. PS vi har tre av barnen här som gärna vill träffa er.

Kram från kusinen

Jessica sa...

Låter helt underbart, och smörbollar som det kryllar av däruppe! :)

Eva i Tyresö sa...

Tänk att ni kom till guy!!! Vilken fin bild på rödbläran!