tisdag 23 december 2014

Fint besök ...


Sista dagen på jobbet på ett tag, ja, så blev det igår.
Och såklart full syra mest hela tiden!

Många trötta mammor och här och där nån pappa också.
Men allra mest slut på, det var ändå mannen som är chef för postsorteringen i Laholm!

Jag såg det direkt ..., och sa "men stackare, är du alldeles färdig?"

Då log mannen i sin postjacka och sa ..."ja, jag säger som farbror Melker, denna dagen intet liv".

Och vi fick höra om det enorma arbetet med att sortera paket och julkort .., om mängder med extraanställda som arbetar hårt och nu på morgonen klockan sex, skulle ytterligare ett gäng ansluta, så där så alla ska få sina paket/kort/brev innan julhelgen.

"Enbart ett hushåll hade 42 julkort!" då kan du ju tänka dig, sa mannen lite trött leende.

Sen kom två småkillar, en större och en mindre .., och jag sa att det kostade tjugo kronor.

"Vi don´t speak swedish ...", sa den större av pojkarna och jag blev så häpen och frågade var dom kom ifrån, ja, om dom var här på semester bara?

"No, we are from Syria", sa pojken och log.

Från Syrien!

Kundkretsen i den lilla affären är nog den mest homogena jag någonsin har upplevt, och detta, två småkillar från Syrien som stod där leende, gjorde min dag!

Så jag hälsade dem välkomna till Haverdal och så tackade pojkarna för sig och gick hemåt.

En kvinna stod intill och berättade att hon i sin tur pratat med en lärare just den här dagen och läraren hade berättat om en liten tös som dagen till ära hade tagit på sig sin allra, allra finaste klänning, "för idag ska två pojkar från ett annat land, från Syrien, börja i vår klass", hade hon sagt.

Om hjärtat blir varmt?

Svar: ja!

1 kommentar:

Steel City Anna sa...

Ja det är kanske synd att inte barnen får rösta :)