söndag 21 december 2014

Här firar vi ...


(Ja, jag råkade ta bort det förra inlägget som handlade om precis samma sak, så nu gör jag ett nytt).

Det brukar ju vara den 21:a, på självaste Thomasdagen, som vintersolståndet infaller.
I alla fall i min värld.

Nu visar det sig att detta stora sker några minuter efter midnatt, men se .., mycket kan jag tänka mig, men inte att ta ett vinterdopp i kolsvarta mörkret!

Så vid  tolvtiden idag ringer jag till friherrinnan som just då befinner sig på affären i Haverdal.

"Hänger du med och tar ett årets-sista-dopp för att fira att nu blir det inte mörkare ..?" säger jag.

Hon hakar på direkt, utan minsta tvekan.


"Här får ni lite glögg ...!" säger tomtemor.

En halvtimme senare var det gjort!
Iiiiiskallt i vattnet, men vi gick rakt ut, jag tog Lena i handen för att få lite trygghet och så: tjopp i! 



Efteråt bjöd den rara friherrinnan på varm glögg från Kullabygdens musteri, ååå, så gott, lägg därtill hembakta pepparkakor!
Några lussekatter fick också följa med till stranden.
Och friherrinnan var smart och hade med sig badskor .., det ska jag ha nästa gång.



Inget bevis för att vi doppat oss .. men ni ser att håret är lite våtlockigt ändå.



Den snälla pv - som för övrigt har namnsdag just idag, grattis, grattis -, stod intill och väntade tålmodigt. Lite glögg fick han också .., kanske det hjälper honom att återfå rösten och slippa den förfärliga hostan.

Och så här vackert var det när vi hade plockat ihop våra kläder och gick mot parkeringen.



8 kommentarer:

mossfolk sa...

Ni tycks lika skvatt galna båda två. Och störtsköna!
Om jag någonsin kommer på tanken att doppa mig i december är absolut tomteluva och glögg viktiga inslag :)

Anonym sa...

Jag såg båda doppen och kan gå i god för att det har hänt. Tyvärr hade min doktor förbjudit vinterbad, annars hade jag så klart också följt med i.
PV

Anonym sa...

Vilka pantertanter ni är. Det krävs mycket mod och lite galenskap för att ta sig ett dopp i landet Halland i december.
Hatten av för er!!!!
Anne i Mantorp

Madam Anna sa...

Bilden när ni dricker är bara helt underbar! Den vill jag ha inramad mamma. Helt underbar! Och att det är en tomtemössa gör allt än härligare. ❤️

Eva i Tyresö sa...

Störtsköna var ordet!

Andra året i Hjo sa...

Galet och härligt. Men fy så kallt det måste ha varit.
En god jul önskas från Hjo!

Steel City Anna sa...

Lite galna är ni allt :)

Cecilia N sa...

Ni är ju inte klokka!
Underbart! Tur bara att ni inte drog med mig. Så galen vill jag inte vara.