fredag 19 december 2014

Krångligt .... 


Några timmar innan det bär iväg till jobbet, blir det storhandling i affären.
Tre sprängfyllda kassar med det som ska bli Janssons, sillar, julskinka och allt möjligt annat trängs i bilens baksäte.

Snälla arbetskamrater säger snällord till den väsande pensionatsvärden och jag köper frimärken och postar julkorten som med största säkerhet inte kommer fram innan julafton, men det överlever man kanske. 


På väg hem svänger vi av vid Särdal och snirklar oss sedan längs småvägar till Harplinge.
Där bor pv:s kusin Maria och hennes Roger och småpojkarna Alfred och Elliot, vilka ska döpas på söndag och tanken var att vi skulle vara med, men som pv hostar och har sig så tackar vi nej.




Från London har pojkarnas farfar och farmor kommit på besök - det är Richard och Judith - och dagen till ära fyller Richard 82 och jag har nästan aldrig mött någon i den åldern som är så sprudlande pigga och energiska som detta par! 

Här sitter födelsedagsbarnet med lille Alfred i sitt knä .., allt medan vi bjuds på kaffe och pepparkakor. Elliot, han sover och sover och sover.

En stunds småprat blir det .., det har varit dödsfall i släkten och ögon blir tårfyllda och man tänker att livet är förunderligt .., samma dag som Gösta dog, då gick Judiths lillasyster bort. 

Och nu .., ännu en i släkten.
Och sen åker vi hemåt och jag gör en Janssons frestelse till morgondagens lillejulafton och helt ärligt skulle jag väl nästan klara mig med just den maträtten, ja, till jul, alltså. 

// Jag tror bestämt att Blogger har fått spatt idag ..., men jag lyckas inte ändra på det hela, det får vara så här.

5 kommentarer:

Andra året i Hjo sa...

Det funkar med dubbelt radavstånd.
Så pigg vill jag också vara när jag blir 80 plus. Om man blir det.
Trevlig helg!

Babsan sa...

Madeleine är gravid så vi gissade fel😂😂😂😂

Elisabet. sa...

Andra året i Hjo: det är makalöst vilken energi dom har och en slags glädje som smittar av sig!!

Babsan: vänta du .., det kommer nog snart ett till meddelande ,-)

Bloggblad sa...

Snuva, förälskelse och graviditet brukar avslöja sig själva med tiden. Så jag lugnar mig.

Jag har köpt hem allt, trodde jag, men nu gick potatisen åt till gratäng ikväll... Jag tänker inte laga någon julmat förrän måndag (sill) och resten på tisdag. Fullt upp med två konserter på söndag, med barnkören dessutom på den första. Solosång på julnatten (+körsång förstås, men det blir jag inte nervös för) så jag är tacksam att vi inte firar här förrän juldagen.
På julaftons förmiddag sjunger barnkören vid krubban... Ack detta sjungande, som jag älskar, men som tar så mycket tid.

Elisabet. sa...

Bloggblad: gratäng är väl ändå bland det godaste som finns? Förutom Janssons ,-)