måndag 5 januari 2015

Plötsligt händer det ...

Och han noterade det i sin nya kalender ..

Det var, enligt pv, igår som det hände .., ja, att det stora vansinnet bröt ut.
Då fick hans sambo nämligen för sig att lära sig januaris alla namnsdagar, ja, att kunna räkna upp dem i följd.

Man kan fråga sig varför en - till synes frisk människa -, tar sig för något dylikt, eller så kan man bara konstatera att ja, ja, olika äro våra nöjen.

Det tog drygt en timme av ihärdigt pluggande innan allt satt som det skulle, men då hade den där sambon tränat ihärdigt mest hela tiden.

Svåraste namnet att komma ihåg i rabblandet, var Vincent.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Det är nyttigt med minnesträning!Och du kommer ju ihåg en massa PLU-nummer, så det är säkert inte så svårt för dig att träna in såna saker också. ellem

Anonym sa...


Det finns väl bättre saker att lära sig än januaris namnsdagar.

Du är häftig
kram Friherrinnan

Anonym sa...

Åh, Elisabet, du är underbar :)

Tankevågor sa...

Förundrad är jag! :-) Men jag tror också att minnesträning är bra för hjärnan. Egentligen är jag ännu mer imponerad över att du kan alla de där PLU-nummren i ditt arbete. För mig känns det så knepigt att komma ihåg sifferkombinationer. Skulle nog ha lättare med namnen.

Elisabet. sa...

ellem, friherrinnan, anonym och Tankevågor: det här var ju mer bara en galen idé, men det förstår ni u också, att eftersom mamma drabbades av Alzheimer .., så spelar det för mig ingen roll vad jag pluggar in, huvudsaken att det fungerar ,-)

Och glädjen när det SATT!! , å, den var ljuvlig!

Plu-nummer Tankevågor .., dom lär man sig ju en gång och sen efterhand .,. så det är enklare. Men jag fascineras ändå över att vi så snabbt lär in nya. Apelsiner som i flera år haft ett nummer, 4012, får plötsligt ett nytt: 4389 och då är det bara att snabbt få in det i skallen :)

bettan sa...

Kära fina Elisabet, hur är det fatt?;)

Monet sa...

Påminner om att jag heter Monica😄 och har namnsdag fjärde maj!
Kram från Monet!

Elisabet. sa...

Bettankax: nittonde november, jodå .,.-) hälsar hon som nu är på hemmet.

Monet: till maj månad kommer jag nog snart :)

Steel City Anna sa...

det är tur att pv har humor i vansinnet, då klarar man det mesta :)