tisdag 7 juli 2015

Morötterna ....


Igår hade jag den här madamen i kassan.

"Jaha, du var från Västerbotten, eller hur ..?" sa hon leende.

Plötsligt tyckte jag att hon såg så snäll ut.

Och nu stundar jobb från halv tre till ... ja, jag är väl hemma vid kvart i tio kanske?

Delar av förmiddagen tillbringades på återvinningen - massor med människor var där - men lugnt och städat var det.

Och det där med morötterna då ...?

Jo, i morgon blir det skånsk visit för att i-efterhand-fira sonen som har fyllt tjugonio .., kanske en sväng till min syster .., kanske en sväng till Ystad .., kanske en sväng till Odarslöv till pv:s bror .., kanske en sväng till ...?

Tre lediga dagar framför mig.

Men nu ska det cyklas till affären.


9 kommentarer:

Evas blogg sa...

Hur visste hon att du var från V-botten?

Evas blogg sa...

Hur visste hon att du var från V-botten?

Cecilia N sa...

Med risk för mitt rykte som hon med gott minne: har hon inte varit i kassan nåt år tidigare där detta avhandlats?

Inte så att jag minns, men det känns som att det är nåt som skulle kunna minnats. (Vad heter det? "Något som skulle kunna köpts", fast med "minne".)

Kattis sa...

Där ser man! Hon som ibland får förmånen att åka gratis på bussen... ;)

Ruta Ett sa...

Vilka härliga morötter!!!

Turtlan sa...

Henne gillar jag. Kanske inte från början men utan tvekan nu. Hon säger kloka o intressanta saker i Spanarna och gör bra intervjuer i Babel. Sen på Nobelfesterna så får hon till det så bra.

Vad gör hon i dina trakter?
Å undrar jag med hur hon vet att du är ifrån Västerbotten?

Stilla vår nyfikenhet :-)

Elisabet. sa...

Eva och Turtlan. jag tror att Cecilia N har rätt, eller jag vet att hon har det. Det är nog två år sedan ( ifjol var jag ju sjukskriven mesta tiden av sommaren) hon handlade rätt ofta i affären och hörde väl min dialekt och eftersom hon är född eller uppvuxen i Härnösand, frågade hon var jag kom ifrån?
Bra gjort av henne att komma ihåg det! Så enkelt var det.
Öht .., ja, ljuger inte om det MINST två gånger per dag under sommaren kommenteras om min dialekt! Otroligt.

Ruta Ett: visst är det härliga morötter .., just det!

Turtlan: hon har nog tillbringat somrarna här sedan länge, tror jag.
Samma sak med "Kapten Zoom" :)

Anonym sa...

jahaja, pv:s bror i Odarslöv. Där har mina ungar gått i skola!

Elisabet. sa...

benved: egentligen i Räften ,-)