söndag 25 oktober 2015

Idag ...


Det är den allra, allra vackraste av höstdagar!
Jag cyklar till Steninge och pysslar om friherrinnans fina katt ..., ger honom mat .., håller i honom och småpratar lite och sen hemåt igen.

Vid vandrarhemmet ser jag innehavaren sitta ute på den stora altanen och luta sig mot väggen.
Jag vinkar, men får ingen vink tillbaka .., när jag kommer närmare ser jag att hon nog har somnat.
Det ser skönt ut och väggen är säkert solstrålevarm.

Cyklar vidare.
Stannar till vid Glassvik och tar en bild.
Den här ovanför.


Och så hemma.
Det här är grannens tomt; dom som ska flytta hem till Småland.
I bara sex år har jag bott här i Stensjö, men likafullt känner jag en slags sorg över att förlora Gun och Göran, dom här så oändligt vänliga grannarna.

Gösta ...

Det är lite som med Gösta ..., det är knappt man hinner lära känna dem, så är det färdigt.
Som att befinna sig på ett tåg - som är livet - och det stannar lite här och där och släpper på och av passagerare, man reser tillsammans till nästa station eller där nästa och sen fortsätter tåget och nya kliver på och av.
Just så känns det.

Lyssnade förresten - apropå ingenting - till Tankar för dagen i morse.
Intressant. Tankeväckande.

3 kommentarer:

Steel City Anna sa...

Vackert! Ni verkar ha en solig höst ni med.

Elisabet. sa...

Steel City Anna: ja, en helt fantastisk höst med sol och värme! Luften känns ljummen! Och när klippte man senast gräset i slutet av oktober?

Aliceotigris sa...

Det där med tåget tycker jag är vackert och förtröstansfullt.