måndag 4 april 2016

När man är bortkommen ...


Sällan eller aldrig har jag känt mig så "lost" - så totalt bortkommen - som igår.
Vi hade hyrt släpvagn och skulle köra (jag körde, för första gången i mitt sextiotvååriga liv!) från Stensjö i Halland till Kågeröd i Skåne och i Skåne har jag såklart varit hur många gånger som helst och brukar känna mig hemma, men se, detta Kågeröd .., det hade jag noll koll på.
Min inre kompass sa att vi var nånstans i mitten av Skåne, men så var det ju inte alls, Kågeröd, ligger inte långt från Helsingborg!

Vägen dit, sedan vi svängt av mot öster, visade sig vara bedårande!
Om det nu var Söderåsen som bidrog till ett landskap som var så kuperat, med böljande kullar och nästan raviner .., ja, det vet jag inte, men ååå, så vackert det var!

Tanken med resan var att hämta trädgårdsmöbler, vilka jag hittat på Blocket.
Att sälja en sån fin grupp nu, när det är vår och allt, fick mig att tänka på skilsmässa i familjen eller nånting annat mindre trevligt.

Så visade det sig vara också.

Och vi kånkade sex stolar och ett ovalt bord till släpkärran - pv gjorde så gott han kunde med sin enda brukbara arm - och där fanns också en såååå pratglad och rar tös i elvaårsåldern som berättade att hon höll på med gymnastik och hon hjälpte oss minsann också att bära!

Så var det då dags för betalning.
Nu har jag ju skaffat Swish och jag var så lycklig över detta, men se, när pengarna skulle skickas iväg, så kom det hela tiden upp ett meddelande som sa att jag överskridit min betalgräns och jag fattade absolut ingenting!
Till sist förklarade säljaren hur Swish fungerar, att jag kanske bara hade den lägsta betalgränsen (jag visste inte ens att där fanns gränser!) och i så fall skulle jag ändra med en engångskod.
Engångskod?
Någon sådan hade jag inte.

Till slut kunde jag betala tre fjärdelar av priset och så frågade jag säljaren om han trodde sig att lita på mig, så skulle jag pytsa in resten så snart jag fick möjlighet, förmodligen idag.
Det var ju den där gränsen som skulle ändras.
Alldeles tvärsäker tyckte jag inte att han såg ut .. (anoraken, ni vet ...), men jo, det skulle gå bra.

När vi några timmar senare kommit hem, kopplade jag bums upp mig till internetbanken och där kunde man då lätt som en plätt höja betalgränsen och så var allt ur världen.
Underbart!
Och jag skickade ett mejl till mannen vars liv nu skulle ta en helt annan vändning - huset var nästan tomt - och alla som har varit med om en skilsmässa vet hur det känns att lämna nånting som en gång varit - och jag tackade honom för att han hyste tillit till oss och om han nu inte gjort det, så låtsades han bra i alla fall.

Lite senare fick jag ett svar.
"Jag är en bra människokännare (via jobbet), jag litade på dig", stod det.

Såååå glad jag blev!
Och nu är möblerna våra.

6 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Åhå - Nu schwischas det både till höger och vänster ser jag ....

Nu är det nog snart dags för överförmyndare. ;-)

Bloggblad sa...

Jag är ju ganska modern av mig med en mängd apparater, men se swischar gör jag inte.

Numera instagrammar jag inte heller, för sedan jag fick ett personligt meddelande dit av en följare, så kommer jag bara till meddelandet när jag försökt lägga in nåt nytt. Det vill sig inte. Å andra sidan saknar jag inte instagram, för det kom ju bara samma som på facebook ändå.

Jag har tvingat mig till att läsa en bok av JCO, den gillade jag inte. Har gjort ytterligare ett försök, men gillade inte. Varför vet jag inte, jag fängslades inte direkt. Däremot har jag nyligen skrattat gott åt Jonas Jonassons Mördar-Anders....ljuvlig skröna!

Anonym sa...

Jag tror inte det var anoraken det var nog skorna

Friherrinnan

mossfolk sa...

Va, finns det en betalgräns?!? Det måste jag med kika på...
Grattis till möbelfyndet. Vi skulle verkligen också behöva utemöbler.

Turtlan sa...

Det är väl så att den stora majoriteten är ärliga. Vill tänka så om medmänniskor.

Jag tycker ju så mycket om den delen av Skåne runt Helsingborg. Norr om uppåt Kullen men också bortåt Söderåsen. Ljufvligt!

Elisabet. sa...

Bert Bodin: ja, pv (utan Swish) blev också aningen orolig ,-)

Bloggblad: för mig är det nästan tvärtom, mindre och mindre på facebook. Instagram tycker jag är helt underbart; så många fantastiska fotografer som finns och människor och platser man (jag) aldrig hört talas om!

mossfolk: ja, per vecka, man väljer själv, men det hade jag aldrig läst om.

Turtlan: helt otroligt vackert är det!