torsdag 22 december 2016

Dan före dan före dan och ett recept ...

Magnus och "Madde" ....

Igår var det lillejulafton här i det gula huset; sex personer var vi - friherrinnan insjuknade - och det var trivsamt och mycket mat (hälften veganskt) och mycket prat och heta diskussioner (bensinpris och miljötänk), hackiga rim och fina julklappar.

Och sen ny dag och förmiddagspass på jobbet.
Det är det vanliga som jag berättat om ungefär 1 miljon gånger.
Roligt att arbeta förmiddag.
Vänliga kunder - ömsinta kunder -, kunder som tackar för året som gått och önskar god jul.
Det finns inte ord för hur mycket jag älskar det här jobbet, men det finns inte heller ord för hur mycket jag tycker om att vara ledig.

Skjutsade pv och nelly till tåget i Falkenberg och sedan blev det MTR-tåget från Göteborg till Stockholm (400:- t o r!!!) och nu är dom framme på Färingsö (så heter det, inte Ekerö som jag alltid skriver) och nelly hade blivit så glad av att träffa riktiga matte och husse och visste precis på pricken var godislådan håller hus och lite sånt.

På väg hem från Falkenberg körde jag till affären, i akt och mening att beskåda dagens postleverans.
Det ni ser på bilden är det egentliga utrymmet för paketen. Det är fem längsgående hyllor bakom ryggen på min chef och hans dotter, sen tre korta hyllor rakt fram och så får vi stapla längs väggen till höger och på golvet under dom vänstra hyllorna.
Men idag var det fullt redan när dom tre burarna kom .., så ni ser .., massor med paket får staplas på varandra och så får man försöka gallra och leta bäst man kan, när kunden kommer med sitt nummer.

Tänk, om alla företag ville ha sån här tejp som paketet i förgrunden; så mycket enklare det då skulle bli att hitta rätt på en gång, ja, om kunden nu vet vem som är avsändare och det är inte alltid att så är fallet.

Och så var det det här receptet.
När vi för några dagar sedan blev bjudna på middag hos Ecke och Britt, fick vi en helt underbar grönkålssallad som vi föll pladask för. Igår gjorde jag den, men fick slänga den första satsen, då vår olivolja inte alls var god. Jag köpte helt enkelt en ny - med lite nötaktig smak - och vilken skillnad det blev!

Så här gjorde jag:

Först rev jag så det blev ungefär sex dl grönkål (stjälken ska inte med) och hackade den fint och så fick den komma i en skål. Där tillsatte jag små bitar av några syrliga äpplen, valnötter i mindre bitar .., samt russin, allt efter egen smak.

Sen gjorde jag en dressing, ungefär så här var den.

Jag tog en ekologisk jättefin olivolja, knappt en halv dl, kanske liiite mer, som blandades med saften från en pressad citron och så duttade jag i lite flytande honung.
(I receptet står det 1.5 dl olivolja, men jag tycker att det blir väl mastigt).
Rörde om noga .., och så hälldes detta över kålen.

Nåt så vansinnigt gott blev det och helst om den fick en dra en stund.
Britt hade örtsalt till och det var gott, man får väl krydda efter tycke och smak.

Nu vet ni.

4 kommentarer:

mossfolk sa...

Men vilket jättepaket som står där. Finns det ingen storleksgräns?

KulTur i Natur - Tony sa...

Livsmedelsantälldas (heter det så) tidning borde ta in dig till en stående krönika om livet i en livsmedelsbutik. Dina små berättelser lyfter vem som helst som känner sig låg och lite trött på jobbet.

Elisabet. sa...

mossfolk: jo, paketen får inte väga över 20 kg, men många är precis på gränsen och man (jag) är så slut på när man tömt ett par burar! Särskilt som dom först ska lyftas från buren, sen staplas och sen lyftas igen när det är dags för hämtning. Men kunderna är suveräna på att komma snabbt!

Tony: under ett par års tid skrev jag i Handelsnytt, vår facktidning, men det är så svårt .., jag fixar inte att känna den pressen.På bloggen/instagram gör man som man vill ,-)

KulTur i Natur - Tony sa...

Då var jag inte helt fel ute :-)
Man skall skriva och fota utan press och måsten då blir det bäst.