torsdag 22 december 2016

Min förste make ....


Så här ser min allra förste man ut, ja, om ni nu inte visste det.
Han heter Eilert, var storebror till två yngre bröder och bodde i ett gult trähus - bara ett hus ifrån mitt barndomshem -.

Eilerts mamma var en ängel och hette Sylvia.
Hon kokade mormorssaft och spelade kort och liksom skrattpratade; det var som om hon alltid var glad. Jag tror verkligen att Sylvia och Sigfrid var ett himla lyckligt par.

Sylvia och Sigfrid ....

Och det var den familjen som först av alla av våra grannar skaffade tv.
Eilerts pappa var gruvarbetare och hette Sigfrid.
I ett av deras rum stod ett couronne-spel och dom hade skjutdörrar i köket, ni vet, där man tog glas och tallrikar. Hur spännande och annorlunda som helst var det.

Eilert och jag gifte oss hos jägmästar-magnussons, ja, dom bodde grannar med Sigrid och Sylvia.
Kanske var jag sex år och Eilert - sommartid alltid iklädd khakishorts - två år äldre.

Så småningom flyttade denne min förste make till Värmland, gifte sig med en ny Elisabeth - men med h -, ja, vi ägnade oss uppenbarligen båda åt månggifte!

Och denna hans hustru googlar på nånting som har med Malå eller svärföräldrarna att göra och hamnar på min blogg och allt rullas upp. Är det inte fantastiskt!