måndag 1 maj 2017

Sista april och viktig tävling ....


Igår var vi bjudna till Hilda och Patrik som bor ute i Bäckagård; ett hyreshusområde i allmännyttan som i mina ögon är så fint och välskött och där är så lummigt och grönt! På innergården blommar körsbärsträd och där är gott om buskar. Cykelavstånd in till centrum i Halmstad och till havet - helt perfekt -!

Nu var det sextioårskalas!
Hilda har fyllt 29 och Patrik 31.



Och nej, det var inte bara vi, där vimlade av småttingar och där var en höggravid svägerska, där var bröder och svärföräldrar och en svartlockig hund! Och av alla gästerna så hade nog minst fem deltagit i en Toughest-tävling och det var inte bara männen på kalaset! (filmen) Imponerande!
Det är just den tävlingen som pv ska delta i nästa helg, ja, jag säger inget mera.

Hilda - som vuxit upp som endabarn till pv och Mymmel - hon har hamnat i en släkt där det är många syskon och minst lika många syskonbarn, så himla härligt .., och jag tänkte att så skulle jag också ha velat ha det och tänk, att ha syskon som inte bor så långt ifrån varandra!



Veganska smörgåstårtor ..., nej, det hade jag aldrig testat tidigare .., m e n  så gott det var!
Två varianter hade Hilda gjort; jag tror att det var den här (bilden) jag tyckte var i en klass för sig.



Här är den andra!


Vad gjorde vi?
Jo, där var ett slags Melodikryss (konstruerat av 29-åringen) som vi skulle lösa - vi delades in i tre olika lag - och tack och lov för pv som är en hejare på melodier och allt som har med musik att göra! Stor lycka; vi vann!
Två frågor förblev olösta: det ena var namnet på en musikkompositör (till filmmusik) och så fick vi veta några olika filmer som personen i fråga komponerat musiken till, men se, där gick alla bet.




Svaret på den vågräta raden tredje uppifrån visade sig vara Hans Zimmer; en favorit hos Hilda.

Ännu en fråga var för knepig för oss; svaret var Wien.
Nåväl, vi vann ändå och det var ju skönt för den som är tävlingsinriktad!



Och då tar jag samma bild igen; för här är vinsten och mannen som som tittar så förundrat mot taket, det är Patriks pappa - en sprallig man som gått i pension -.
Och så förstapriset då .., blomman!
Ja, det var kul!

Så åkte vi hemåt och tog det lugnt ..,  skink,- och broccolipaj med sallad blev valborgsmiddag .., pv höll på lite med altanen och jag planterade två tämligen robusta plantor med timjan och satte ut dom nyinköpta blommorna (det var det här med pelargoner eller pelargonior) i växthuset ....,och vi tittade på Mästarnas mästare och sen blev det inte så mycket mera.

Jo, vi var förbi på affären och handlade lite och dom var två i kassan och mycket kunder hade det varit hela dagen och jag smöööög in i mejerikylen och puttade fram lite mjölk så där försiktigt och åååå, så jag hade velat vara kvar och göra fint och fylla på och hjälpa till!

Idag är det alltså 1:a maj. 
Ååå, så jag tycker om maj månad!
Några planer? Nja, jag ska fixa i växthuset .., mina barns pappa kommer körande från Ystad med Meja (labradoren) som vi ska ha hand om i tio dagar (harry går redan med spända öron och väntar ...) .., friherrinnan pratade igår om att kanske ta ett dopp i havet och i så fall gör jag henne sällskap (osäkert om jag doppar mig dock) och när Meja kommer, då tar vi till Göstas Café i Steninge och äter lunch.
Tvätt snurrar i maskinen, annan tvätt hänger på sträcket.

Ungefär så.
Mer märkvärdig är inte tillvaron, men det är tillräckligt för mig.


4 kommentarer:

Steel City Anna sa...

Men, åh vilka fina smörgåstårtor!

mossfolk sa...

Vilka fina smörgåstårtor! Vegansk mat känns som en utmaning -att inte ens få använda ägg...

Och vi är ju väldigt bortskämda med kompisar som har barn jämngamla med våra. Men jag kan ändå, emellanåt, känna mig lite avundsjuk på de som har syskon med barn nära. Så roligt och så smidigt!

Jessica sa...

Låter som en underbar dag :)

Elisabet. sa...

Steel City Anna: och inte bara fina; jättegoda!

mossfolk: jo, det är lite av en utmaning, men det går bättre än man tror, eller än vad JAG trodde ,-)

Jessica: det blev det också!

Förlåt alla tre för sent svar!