lördag 22 juli 2017

Första dagen ....


... är egentligen ingen semesterdag, utan enbart en ledig lördag, men jag låtsas att det är semester.
Underbart med ledig helg innan semestern börjar!
Flera gånger vid tidigare anställningar har det varit mer regel än undantag att man arbetat ända in i kaklet .., helst ett kvällspass innan semestern börjar, men nu blev det bra.

Vad gör man då denna den första dagen?
Jo, man åker till jobbet och handlar och passar även på att lägga en beställning på frimärken och postens blå vadderade påsar, så behöver ingen annan tänka på den saken.
Och medan man ändå står där vid postdatorn, iklädd klänning och sandaler, lämnar man ut paket och hinner fylla in kvällstidningarna; enorma buntar är det som kommer var dag!

Lite senare på dagen - när flickorna som är på besök har åkt till Tylösand igen, men innan dess berättat om en en längtan efter lammfärsbiffar, såna som dom fick i fjol - tar jag cykeln och susar återigen iväg till butiken.
På väg tillbaka upptäcker jag Emma, friherrinnans kusindotter som i sommar är min och andras kollega, ja, hon är ett par hundra meter före mig (cyklar också) och jag ger mig sjutton på att hinna ifatt henne innan hon är i Steninge!

S o m  jag får ta i! Ja, jag cyklar allt vad jag förmår och matkassen i cykelkorgen är tung, men jag kör på högsta växeln och trampar så pedalerna går varma och det känns som ett Giro ´d Italia-lopp där man lååångt framme ser en cyklist och till varje pris vill man vinna!
Vid Särdal är jag ikapp.

När jag sedan kommer hem, är pulsen skyhög, men glädjen stor.
Ja, så fånigt är det .., vad spelar det för roll vem som vinner .., men jo, så kändes det!


Och jag har gräddat våfflor och klippt gräsmattan och sedan somnat på soffan Ektorp.
Sovit djupt.
I natt har jag erbjudit mig att hämta Emma, Sabina och Fanny ute i Tylösand, det må bli hur sent som helst. Natten mot idag sov dom i den stora jeepen som tillhör Fannys mamma och i vilken dom körde ner från Upplands Väsby, men så vansinnigt bekvämt var det nog inte.

Mellan dom bekanta varven gör jag i-huvudet-listor över vad som ska hinnas med innan vi åker söderut.
Var är till exempel vår "power-bank", den som är så genialiskt bra och som på ett enkelt sätt laddar våra mobiler, även ute på stan?
Ja, var är den?


Satt en stund i fikarummet idag, i väntan på att pv skulle komma åter från en inköpsrunda i stan.
Hela lagret var fyllt av varor och jag tackade mig själv för att jag lagt in semester under en så bra tid, då, när vi har som allra, allra mest stressigt.
När min semester är tillända - om tre veckor - då har det också lugnat ner sig betydligt i affären.

Nu ska jag ta mig en titt hos SMHI,.
Ajöken, sa fröken.

Ps. Moa Herngrens sommarprat tyckte jag  v ä l d i g t    mycket om.
Så mänskligt. Så ärligt. Ds.

3 kommentarer:

Turtlan sa...

Ja Moas program var så bra! Bäst hittills av de jag hunnit lyssna på. Behaglig lyssna på och bra berättare.

Ruta Ett sa...

Hahaha, åh, vad jag känner igen mig i det där tävlande på cykel! Heja dig!

Elisabet. sa...

Turtlan: precis så kände jag också! Så mänskligt!

Ruta Ett: skönt att vi är flera som är så där halvgalna :)