torsdag 24 januari 2019

Kalastajm, ny mobil och rawfoodbollar ....


Så har vi varit på mini-kalas  hos lille Edvin och hans mamma och pappa, dvs, Hilda och Patrik.
Där var också hans mormor Mymmel (det är hon som håller i honom på bilden), farmor Yvonne (sitter i förgrunden), farfar Jörgen, morfar pv och så jag själv.

Vi visade oss totalt ouppfostrade och kom en kvart för tidigt - mitt i att det förbereddes för kalaset och sju plankor med "plankstek" skulle fixas - men å andra sidan agerade morfar barnvakt, så det blev nog bra till slut. Dessförinnan hade pv - efter viss vånda - köpt sig en ny mobiltelefon och får han nu bara igång den, så ska man väl kanske få ett samtal eller två.
Alldeles enkelt var det inte.


Medan pv ägnade sig åt mobilköpet, stannade jag till vid butikens cafédisk.
I storlek ungefär som Mamma Scans köttbullar var dessa rawfoodsbollar .., men till vilket pris!
Kan det verkligen vara  r i m l i g t? Kan innehållet vara så dyrbart?

Vill man göra egna finns recept här. 
Eller här - choklad, - och kaffebollar -.
Receptet är för 20 stycken "bollar" och det vore intressant att se vad styckepriset blir.
Några 35:- är jag i alla fall helt förvissad om att det inte blir.


Tillbaka till kalaset.
Här bjöds vi på vegansk plankstek - supergott -!!
Det som ser ut som köttbitar (eller mer som svamp) var stekta sojabitar. Lite smakade det som svamp också. Hur som helst: kanongott!

Det blev mycket prat om allt möjligt.
Patrik hade genomlevts årets hittills värsta dag när det gällde jobb (ett journalist-fotograf-arrangenmang), hon som är farmor berättade om hur det kan vara att tillfälligt arbeta på ett lager och alldeles själv få tömma en hel container med bönor (hon vittnade om trötthet och värk i hela kroppen och gråten när hon kom hem!).., och Edvins farfar är pensionär sedan ett par år tillbaka men har fullt upp ändå (inte med jobb på det viset, men med åtta barnbarn, snart nio, finns det att göra) .., Edvins mormor leder skrivarkurser och fick berätta om hur hon llägger upp dem (där ska jag få göra arbetsplatsbesök, så där som hos Annika i Kävlinge som så generöst lät mig följa med i Veberöds kyrka), ja, det var mycket sånt vi pratade om.
Och så var det allmänt surr om pensionering, gamla föräldrar och vad det innebär, ja, sånt.


Kvällens huvudperson var förstås lille Edvin, som nu, vid sex månaders ålder sitter själv på golvet.
En stadig liten krabat är han, som ett mindre granitblock!
Och glad så nånting!

Tänk .., om drygt två månader blir jag farmor; jag som alltid varit mormor!
Då blir det ännu ett underverk att älska.

Bilden av Edvin togs av hans pappa, Patrik.

12 kommentarer:

Anna-Lena sa...

Åh, grattis! Blev ju själv farmor för första gången strax fore jul. Många som sager att farmor känns så mycket äldre än mormor, men det tycker inte jag!!

Elisabet. sa...

Anna-Lena: kanske att jag känner liiiite så, men det beror ju på att jag var bara 43 år när jag blev mormor för första gången! Jag känner mig ju trots allt betydligt äldre än så :) Men det ska bli sååå roligt.

Evas blogg sa...

Åh vad roligt med barnbarn. Jag har ju inga och det är inget man kan göra något åt. Men barnens kusin och hans fru fick lilla Märta i somras och det är roligt att få träffa henne ibland. Rawfoodbollar är inne just nu, kanske därav priset, fast är de helt ekologiska kostar ingredienserna ganska mycket. Jag gör egna ibland och det blir betydligt billigare.

Bert Bodin sa...

Det där att byta mobil ... aj aj.
Det är en mindre mardröm att "få till" alla funktioner man är van vid. Men på Teliabutiken fixar man till en del.

Ka, jag kommer att bli tvungen att byta dator snart. Det går heller inte som en dans. 😉

Bert Bodin sa...

"Ka" betyder "ja".

gunnar i vaplan sa...

Vilken mobilmodell har PV köpt?

Cecilia N sa...

Komma en kvart tidigt. Är det nåt som är en lokal vana i Norrlands inland?
Jag drabbades av det när barnen var små och skulle ha kalas.

Elisabet. sa...

Cecilia N: nja, pv var klar med mobilinköpet och att sitta i bilen i kylan, det hade vi ingen lust med. Och H och P brukar komma minst en kvart sent till oss, så det jämnar ut sig ,-)

gunnar i vaplan: en Motorola 4 nånting. Han ville en enkel variant.

Bert Bodin: ja, jag tänker aldrig byta modell tror jag, lättast med nåt man kan sen förut. Han har haft äldre modell än den jag har och nu fixade han inte att få igång den nya igårkväll. Det är just det jag skulle fasa för.

Evas blogg: det är väl så det är här i livet, man får ta det som bjuds ,-)

Anonym sa...

När jag nån gång köper ny dator, mobil el dyl, så gör jag det på en stor Elgigantenbutik. Där har de en servicedisk där man kan lämna in grejerna och få kopierat allt till den nya och installerat så att det är bara att tuta och köra. Kostar en slant men så värt att slippa krångla och riskera göra fel :-)
/Biggan i B-a

Elisabet. sa...

Biggan i B-a: det låter synnerligen praktiskt!!

Benved sa...

Grattis till ett litet barnbarn, och så spännande för de blivande föräldrarna. Och om jag förstått det rätt så finns familjen inte så långt bort! Att kunna träffas enkelt o komplicerat är en ynnest!
Hälsningar från ett frostigt Varberg.

Elisabet. sa...

Benved: ja, till Malmö är det ju inte ett astronomiskt avstånd i alla fall, betydligt närmare än till barnbarnen i Sthlm. Man kan lätt ta tåget också. Ååå, det ska bli så roligt!